Home stageři vymalují i půjčí nábytek. Upravený interiér má při prodeji zvednout cenu bytu

Prodejci nemovitostí v posledních letech čím dál častěji využívají takzvaný home staging. Najímají si poradce, kteří pomáhají upravit interiér, aby byl atraktivnější. Hezky uklizený byt se sladěnými doplňky a designovým nábytkem totiž na fotce v inzerátu působí lépe. Makléři proto někdy od home stagerů do prázdných místností pronajímají i celé vybavení. V zámoří využívají lidé moderní službu už roky, v Česku se ale teprve rozjíždí.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Zásah home stagerů má k bytu nalákat zájemce | Foto: Jan Bareš

„Byt je čerstvě vymalovaný, což je většinou první věc, která se děje,“ popsala při práci home stagerka Jana Ondrejková. „Máme vlastní nábytek, který pronajímáme po dobu prodeje, aby zájemci, kteří přijdou na prohlídku, si uměli představit, jak tady budou bydlet, a neviděli jen holé zdi,“ vysvětlila.

Přehrát

00:00 / 00:00

Cílem home stagingu je zatraktivnit byt či dům, aby vzrostla jeho prodejní cena. Službu, která se rozmáhá i v Česku, představila Iveta Vávrová

Byt či dům má po zásahu home stagerů působit příjemněji nejen naživo, ale i na fotkách. Právě o ty jde především, protože lidé byty vybírají nejčastěji přes internet.

Podle finančního poradce David Bureše se profesionální home staging vyplatí u bytů na krátkodobý pronájem turistům a u dražších nemovitostí, kde rozdíl v prodejní ceně může být pět až deset procent. „Pokud ale máme nemovitost, která je sama o sobě těžko prodejná, vzhledem k lokaci, okolí, tak se můžeme dostat do situace, že to bude hrát menší roli,“ dodal.

Home staging dnes nabízí větší realitní kanceláře jako benefit svým zákazníkům, především u prodejů. „Z hlediska pronájmů se jedná většinou o menší částky, kde není možné z našich zdrojů zafinancovat home staging, protože provize bývá často ještě nižší, než je finální faktura za home staging. Z hlediska prodejů je to realizovatelné,“ zdůvodnil realitní makléř Jan Záchystal.

„Pokud se jedná o nějaké základnější přizpůsobení, tak je to zhruba do deseti tisíc. V případě, že je to třeba větší, luxusnější nemovitost, tak to už jsme potom v řádech desítek tisíc korun,“ přiblížil rozmezí cen u home stagingu.

Z pohledu banky úprava interiéru hodnotu nezvedne

Pro banku ale výmalba a nové koberce hodnotu nemovitosti nezvýší, upozornil předseda České komory odhadců majetku Jaroslav Šantrůček. „Pro promptní prodej to samozřejmě nějaký vliv bude mít. Můžu preferovat z nějakých cenových intervalů ty vrchní hranice za pěkně upravenou nemovitost, ale pro dlouhodobé hodnotové odhady to bude mít vliv zanedbatelný.“

Eliška Davídková z Asociace zástupců kupujících nemovitosti dodala, že lidé by si při nákupu měli všímat jiných věcí, než jsou pěkné polštáře a tapety.

Daň z nabytí nemovitosti bude nově platit kupující, rozhodli senátoři

Číst článek

„Kontrolovat, jestli je všechno funkční tak, jak má – teče tam voda, záchod splachuje, zkusit si otevřít okna. Vyloženě bych spíš doporučila technickou inspekci,“ poradila. „Měli jsme zkušenosti s tím, že prodávající řekli, že je tam nová elektroinstalace, ale byly vyměněné jen zásuvky, ty krytky.“

Obor home staging zatím není v Česku nijak regulovaný, a tak v něm může podnikat kdokoliv. Žádné speciální vzdělání nemusí mít ani realitní makléři.

Ministerstvo pro místní rozvoj proto připravuje nový zákon, podle kterého by se makléřem mohl stát jen právník nebo ekonom s vysokoškolským diplomem. Ostatní budou muset splnit profesní zkoušku. Návrh zákona je teď v připomínkovém řízení a do konce roku ho chce ministerstvo předložit vládě.

Iveta Vávrová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější:

Nejčtenější na Facebooku

Nejčtenější na Twitteru