Hospodářská komora navrhuje, aby firmy mohly získat zásadní vliv na odborné školy

Zástupci Hospodářské komory navrhují, aby firmy mohly mluvit do počtu přijatých studentů nebo ovlivnit obsah výuky na odborných školách. Za to by učňům nabídly stipendia a jistou práci po studiu. Podle komory by se díky tomuto systému snížila nezaměstnanost.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Učni - truhláři | Foto: Pavel Pavlas

„Během horizontu deseti, patnácti let nebudeme schopni přijímat nové zakázky, protože budeme mít žalostný nedostatek technicky kvalifikovaných lidí, což investory povede k tomu, že své investice budou realizovat tam, kde tu kvalifikovanou pracovní sílu najdou,“ řekl viceprezident Hospodářské komory Zdeněk Somr.

Zástupci Hospodářské komory se inspirovali v Německu. „Tři roky potom zůstávají v podstatě všichni ti absolventi ve firmě, v které se vyučili,“ přibližil německý systém viceprezident komory Zdeněk Somr. Spolupráci firem se školou podporuje i ministerstvo školství v projektu POSPOLU.

Jsou místa, kde podobná spolupráce školy a firmy funguje. Spojilo se tak třeba jedno domažlické učiliště a výrobce plastových obalů na medikamenty Gerresheimer Horšovský Týn. Škola přizpůsobila osnovy potřebám továrny. Ta si bere učně přímo do výroby, vyplácí jim stipendia a některým garantuje budoucí zaměstnání.

Továrna v Horšovském Týně spolupracuje s domažlickým učilištěm, vychovává si tak pracovníky

Číst článek

Nabídku na podobnou spolupráci s firmou měl i ředitel pražské Střední školy chemické Jiří Zajíček, který je také prezidentem Asociace středních průmyslových škol.

„Dokonce jim nabízela i prospěchové stipendium za ten závazek, že u nich nastoupí, ale prakticky to nikdy nepřišlo k realizaci, protože žáci o něco podobného vůbec neměli zájem,“ poznamenal Zajíček.

Podle Zajíčka by pomohlo, kdyby se průmyslové obory podařilo učinit v očích žáků přitažlivější.

„O tom, kolik žáků přijmeme do technických oborů vzdělávání, dnes rozhodují dva faktory. Jednak to, kolik tříd nám povolí jednotliví zřizovatelé otevřít v jednotlivých oborech vzdělávání, ale hlavně to, jestli o ty obory bude dostatečný zájem ze strany potenciálních studentů, to znamená, že my musíme tyhle obory vzdělávání zatraktivnit natolik, aby mladá generace měla zájem o to tyhle obory studovat,“ řekl Zajíček.

Klára Bílá Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme