Index podnikatelské důvěry v Německu klesá

Podnikatelské prostředí v Německu se v září znovu zhoršilo. Myslí si to alespoň hodně reprezentativní vzorek sedmi tisíc obchodníků, jejichž názory se tvoří index podnikatelské důvěry. A ten se zřejmě ani v říjnu nezlepší.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nákupní vozíky

Nákupní vozíky | Foto: Jan Rosenauer

Německou ekonomikou totiž otřásá jedna z nejvážnějších firemních krizí. Největší evropských obchodní řetězec KarstadtQuelle, který známe i u nás především díky zásilkovým katalogům Neckermann a Quelle, oznámil drastickou restrukturalizaci. Téměř stoletá tradice firmě už nepomáhá, dá se říct, že spíše naopak.

Obchodní kolos se kvůli ekonomickým potížím hodlá v příštích letech zbavit 77 obchodních domů ze stávajících 181, včetně toho, který jako první otevřel zakladatel společnosti Rudolph Karstadt v roce 1907. Odbory bijí na poplach. Ohroženy jsou tisíce pracovních míst a vláda proto už také začala se společností jednat o možné podpoře.

"Ministrovi hospodářství jsem situaci podrobně vysvětlil. Sanační plán je nezbytný, ale ujistil jsem ministra, že se všemi zúčastněnými chceme vést věcnou a kvalifikovanou diskusi a že jsme schopni zabezpečit 100 000 zbývajících pracovních míst," řekl televizi N-tv předseda dozorčí rady KarstadtQuelle Thomas Midelhoff.

Jeho společnost přitom hodlá propustit 28 000 lidí. Jen v Berlíně to znamená uzavření 4 obchodních domů. "Uvažujeme o třech možnostech: částečném pronájmu, prodeji, nebo prostě uzavření domu," říká ředitel jedné z ohrožených poboček. "Jen se na to podívejte, tohle by si nikdo nekoupil, je to staré a nemoderní," říká jedna ze zákaznic.

"Karstadt pod jednou střechou shromáždil kromě obchodních domů a zasilatelského prodeje i síť kaváren, fit-centra, cestovní kancelář. Zkrátka příliš velké sousto najednou," říká analytik Pierre Bäßler. Nejen podle jeho názoru nese hlavní díl viny na ekonomické situaci Karstadtu bývalý předseda představenstva Walter Deus, který se nedokázal přizpůsobit novým poměrům na trhu a lákaly ho přehnaně vedlejší aktivity, včetně nešťastných investic do sportovního TV kanálu DSF.

S tím má být nyní konec: Napříště se obchodní domy omezené obchodní sítě zaměří na nabídku kvalitního a svým způsobem exkluzivního zboží. Těžké katalogy zásilkových služeb Quelle a Neckermann do roka pořádně zhubnou. Zákazníci najdou nabídku na internetu.

Cílovou skupinou jsou situované rodiny a lidé nad 55 let, resp. mladí lidé v případě Neckermanna a v obou případech pak také zákazníci ve východní a střední Evropě. Jednou z příčin problémů byla i nepružnost zásilkového prodeje, kterému úspěšně konkurují pevné obchody v nichž už mohou majitelé pořádat výprodeje v průběhu celé sezóny, ne jen letní a zimní, jako v minulosti.

Burza na převratné změny ve společnosti KarstadtQuelle reagovala podobně jako obchodní veřejnost: zmateně. Po prvotním propadu si akcie nejdříve polepšily o více než 3 %, aby v závěru týdne opět ztratily více než 6 %.

Milan Kopp, David Šťáhlavský Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme