Internet umožňuje legální i nelegální výdělky ve virtuálních měnách

Hraním internetových her lze vydělat třeba na nájem. Některé současné virtuální měny, třeba linden dolary ze známé hry Second Life, se dají bez problémů směnit za reálné peníze. Aktuálně dostanete za 1000 linden dolarů 70 korun českých.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Ekonomika a inventář - nákup linden dolarů

Ekonomika a inventář - nákup linden dolarů | Foto: Second Life

Jsou ale měny, které se oficiálně v reálu obchodovat nesmí a přesto na nich někteří podnikavci vydělávají. Nikoli však čínští dělníci, kteří mají populární hru War of Warcraft jako nutné zlo.

„Statisíce Číňanů, kteří sedí ve výrobních halách a hrají tu počítačovou hru, vydělávají peníze uvnitř počítačové hry a prodávají je na Západ za reálné dolary,“ popisuje situaci v Číně ekonomický analytik a spoluautor projektu zIndex Jiří Skuhrovec.

Přehrát

00:00 / 00:00

Redaktorka Alžběta Havlová natočila reportáž o virtuálních výdělcích v počítačových hrách

Světový trh s těmito měnami se odhaduje řádově na 2 a půl miliardy amerických dolarů ročně. Čínský dělník si však vydělá málo – za hodinu hraní „vyrobí“ přibližně 300-400 zlatých a za ně dostane 2-3 dolary. Z nich si ještě něco vezme zaměstnavatel.

Podle Jiřího Skuhrovce se tento fenomén přesunul do Číny kvůli levné pracovní síle ze Spojených států. Tímto nelegálním způsobem vydělávají hlavně malé čínské firmy.

„Čína to fakticky zakázala, ale toleruje to, protože z toho má slušné příjmy,“ říká Skuhrovec. Ještě minulý týden byl na černém trhu kurs za tisíc zlatých sedm dolarů. Je to ale hodně proměnlivé podle toho, na kterém serveru obchodujete.

Naproti tomu linden dolar ze hry Second Life je volně směnitelný za americké peníze. Jeden český uživatel si díky této hře přišel před třemi lety až na 100 tisíc korun měsíčně, naprosto legálně.

World of Warcraft | Foto: Blizzard Entertainment

„Tyto peníze jsou bohužel zneužívány pro transakce, které by v reálné měně neprošly. Vidíme tam bujet hazard, platby za prostituci i vyhýbání se daním. Dvě firmy, které hraji Second Life mezi sebou, nemusí odvádět žádné daně, protože ten byznys neodvádějí v reálných korunách,“ vysvětluje Skuhrovec.

Dopady virtuálních her na ekonomiku by mohly být velké, kdyby se obchod s linden dolary ještě rozšířil – tedy kdyby se za služby platilo v této virtuální měně.

Podle Jiřího Skuhrovce to zatím nehrozí. „Čína proti jedné virtuální měně v roce 2006 tvrdě zakročila. Ale je to zatím jediný případ, kdy si stát všiml virtuální měny.“

České zákony na takovou situaci myslí. Provozovatel podobného elektronického platebního systému by se měl nahlásit České národní bance a splňovat určitá kritéria.

Alžběta Havlová, Lucie Maňourová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme