Investice do výzkumu a vývoje: dopředu se derou Čína a Indie

Do výzkumu a vývoje jde letos na celém světě celkem 1,4 bilionu amerických dolarů. Spočítala to společnost Roland Berger ve své nové studii, kterou dnes zveřejnila. V investicích do výzkumu a vývoje vedou USA před Evropou, Čína se posunula na třetí místo.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Laboratoře jsou vybaveny nejmodernější technikou

Laboratoře jsou vybaveny nejmodernější technikou | Foto: Ivan Holas | Zdroj: Český rozhlas

Náklady na výzkum rostou a nezastavil to ani útlum globální ekonomiky. Letos budou investice o více než pět procent vyšší než loni.

Jde o konkurenční boj, který neustále přitvrzuje i mezi jednotlivými státy. Nestačí už jen nízká cena díky nízkým nákladům na pracovníka. Prodává se to, co je nové, dokonalejší. A výzkum může přinášet i nižší náklady, pokud jde třeba o používání nových materiálů.

Přehrát

00:00 / 00:00

Se studií o investicích do výzkumu seznámila posluchače Radiožurnálu Jitka Hanžlová.

Na špici v investicích jsou Spojené státy americké, které investují více než 400 miliard dolarů a Evropa jako celek s investicemi přes 300 miliard dolarů. Na třetím místě už je Čína, která tak předstihla Japonsko. Zatímco Japonsko investuje 157 miliard dolarů, tak Čína už 200 miliard.

Zajímavé je, že Čína s Indií – jako představitelé rozvíjejících se zemí, prudce zvyšují své investice do výzkumu a vývoje. Společně vynakládají do této oblasti více než šestinu celosvětových výdajů. V případě Indie to je 40 miliard.

To je varováním pro západní podniky a také pro vlády západních zemí, aby si vědy více hleděly. Aby se nestalo, že se obrátí směr obchodu a z východu na západ se nezačnou vyvážet i sofistikovanější výrobky.

Studie Roland Berger říká, že levné, k použití jednoduché produkty mají mnohem větší šanci na úspěch v rozvíjejících se zemích, než drahé výrobky s mnoha funkcemi. Lokální firmy stále častěji vyvíjejí své vlastní „základní produkty“, které se zaměřují na místní potřeby.

Tyto jednoduché výrobky jsou vyráběny speciálně pro nízký a střední tržní segment na rozvíjejících se trzích. Často ale uspějí i v rozvinutých západních ekonomikách. Tomuto procesu se říká „obrácená inovace". Tyto levné produkty bývají alternativou vyvinutých a dražších produktů ze Západu a mívají úspěch po celém světě.

Mnoho firem už zjistilo, jak důležitý je vývoj a výroba produktů na lokálních trzích. Více než dvě třetiny firem plánují do roku 2020 vyrábět více než 20 procent svých produktů na rozvíjejících se trzích a tento trend nadále roste.

Jitka Hanžlová, Vojtěch Kouřímský Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme