Janota: Rok 2013 je pro snížení rozpočtu pod 3 % HDP nereálný

Ministr financí Eduard Janota považuje za málo reálné, že se České republice podaří snížit schodek státního rozpočtu pod tři procenta HDP, jak požaduje Evropská komise.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Ministr financí Eduard Janota obhajuje návrh státního rozpočtu před poslanci

Ministr financí Eduard Janota obhajuje návrh státního rozpočtu před poslanci | Foto: Tomáš Adamec

"Deficit nesnižujeme proto, že nám to někdo ukládá. My ho musíme snížit sami, protože si nemůžeme dovolit trvale žít na dluh. Ale jsme skeptičtí, zda je dosažení tříprocentního deficitu v roce 2013 vůbec reálné," řekl Rádiu Česko Janota.

"V roce 2010 máme pětiprocentní deficit a takto bychom museli snižovat deficity o procento ročně. A to je obrovská porce, asi 35 miliard ročně. Bude obtížné to zabezpečit," uvedl Janota.

Podle něj větší úspornosti nepřeje ani aktuální politická situace a spory politických stran o to, zda jít spíše cestou zvyšování daní či snižování výdajů.

Přehrát

00:00 / 00:00

Evropská komise hrozí sankcemi, pokud Česko nesníží schodek státního rozpočtu pod 3 % HDP do roku 2013. Ptáme se ministra financí Eduarda Janoty a poslanců Michala Doktora (ODS) a Milana Urbana (ČSSD).

"V oblasti daní musíme posoudit, zda je stávající úroveň rovné daně dostatečná a zda umožní profinancovat výdaje v rozsahu, jaké dnes máme. Druhá oblast jsou výdaje. Tlaky ministerstva financí na razantnější snižování výdajů se i díky politické situaci v parlamentu, kvůli tomu, že bylo před volbami a že zároveň je před volbami, nepodařilo prosadit. Budeme muset kombinovat - zvyšovat daně, ale i snižovat některých povinných výdajů," doplnil pro Rádiu Česko Janota.

Pokud nebudou politici respektovat doporučení Evropské komise, podle Janoty může Česká republika přijít o desítky miliard na rozvoj infrastruktury. "Může nám být komplikováno čerpání prostředků zejména z kohezních fondů. To by byl výrazný problém, Operační program doprava čerpáme v řádech několika desítek miliard ročně. A jakékoli ztížení čerpání by se zřetelně odrazilo v prostředcích fondu dopravní infrastruktury a v možnostech financování investic do infrastruktury," poznamenal Janota.

Ladislav Dvořák, Marián Vojtek, Robert Břešťan Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme