Více vlakových spojů, méně pokladen. Přečtěte si, co přinesou nové jízdní řády

Nový železniční jízdní řád, který začne platit od neděle 10. prosince, přináší řadu změn. Patří k nim nové i zrychlené spoje, modernější vlaky, ale také zrušení řady pokladen pro nákup jízdenek i mírné zdražení jízdného asi o dvě procenta. Ztrátová služba Českých drah Kurýr pak definitivně zanikne.

Tento článek je více než rok starý.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

V neděli 15. prosince se změní jízdní řády na železnici (ilustrační foto)

V neděli 15. prosince se změní jízdní řády na železnici (ilustrační foto) | Foto: Filip Jandourek | Zdroj: Český rozhlas

Cestující bude po železnici v následujícím roce vozit celkem 13 dopravců, vyplývá z údajů Správy železniční dopravní cesty.

Tím největším zůstávají jednoznačně České dráhy, které denně vypraví přes 7000 spojů. Dráhy - prostřednictvím svého mluvčího Petra Šťáhlavského - slibují pohodlnější dálkové spoje především na západě republiky.

Přehrát

00:00 / 00:00

O změnách na železnici si poslechněte v následujícím příspěvku

„Nové expresy zrychlí spojení z Prahy do Plzně a dále třeba do Mariánských Lázní, Chebu a také do Domažlic. V Západních expresech, jak se tyto vlaky budou jmenovat, z Prahy přes Plzeň do Chebu nabídneme také větší pohodlí, když do nich v průběhu jízdního řádu nasadíme modernizované vagóny. V těchto spojích nabídneme například i dětské kino,“ řekl Šťáhlavský Radiožurnálu.

Nejvíce změn v mezistátní dopravě se dotkne linky z Prahy do Mnichova, kde počet spojů naroste ze čtyř na sedm párů denně a cestovní doba se zkrátí až o půl hodiny.

Jenže jízdní řád ukazuje i trochu nepříjemné zahraniční srovnání – cesta z Berlína do Vídně bude nově rychlejší, když se vlak vyhne Česku a pojede delší trasou přes Norimberk. A to díky nové německé vysokorychlostní trati, kde můžou jet vlaky až třísetkilometrovou rychlostí.

Německo má nový železniční koridor mezi Berlínem a Mnichovem. Do Vídně už se nebude muset přes Česko

Číst článek

„Zrychlujeme spojení mezi Berlínem a Mnichovem. Aktuálně cesta trvá přes šest hodin, ale s novými vysokorychlostními vlaky se jízdní řád změní a půjde o méně než čtyři hodiny. Tím jsme bezkonkurenční a také atraktivní ve srovnání s osobním automobilem, ale také s letadly,“ hovořil nedávno o novém koridoru šéf německých drah Richard Lutz.

V Česku zůstává maximální rychlost vlaků na 160 kilometrech v hodině – a to jen na vybraných úsecích hlavních tratí.

RegioJet roste, ČD Kurýr končí

K řadě změn ale dochází v regionální dopravě. Jednu z nich ocení lidé, kteří vyrážejí o víkendu za zábavnou do Prahy.

Nově se totiž o sobotách a nedělích v půl třetí ráno rozjedou z pražského hlavního nádraží vlaky do mnoha směrů – například do Kladna, Kolína, Benešova nebo Mělníka. Cestující už tak nebudou muset pospíchat na poslední vlak krátce po půlnoci. Co se týká ceny, počítají České dráhy s mírným zdražením.

„Zvýšení bude v průměru o dvě procenta. Je to v reakci k očekávané inflaci v letošním roce v České republice. Přepočteno na koruny to například představuje pro kratší vzdálenosti do 34 kilometrů zvýšení o maximálně o jednu korunu,“ popisuje Štáhlavský.

Zároveň ubude nádraží, kde se prodávají jízdenky. Souvisí to mimo jiné s automatizací na železnici. České dráhy také už dále nebudou nabízet službu ČD Kurýr. Lidé si už tedy nebudou moci poslat balík z jednoho nádraží na druhé – služba byla pro firmu ztrátová. Naopak výraznou expanzi plánuje konkurenční přepravce RegioJet. Počet spojů meziročně narostl o více než 40 procent.

Změny jízdního řádu ČD se dotknou i lidí na Domažlicku. Platit začnou už v neděli

Číst článek

„Novinkou jsou zejména spoje z Prahy do Brna a Vídně. Ty budou jezdit čtyřikrát denně v každém směru. Posílíme také spojení mezi Brnem a Prahou, a to na devět spojů v každém směru denně. Novinkou je také přímý vlak z Prahy do Opavy,“ popisuje mluvčí firmy Aleš Ondrůj.

Firma RegioJet uvádí, že počet přepravených cestujících by u ní letos mohl dosáhnout pěti milionů a že meziročně počet cestujících roste o více než pětinu. Další přepravce, společnost LEO Express, nepřipravuje pro cestující žádné výrazné změny. V roce 2018 vypraví každý den čtrnáct spojů.

Novinka ale čeká třeba na cestující v Jihočeském kraji, konkrétně na šumavských lokálkách. Tam je místo Českých drah bude nově vozit společnost GW Train Regio.

Ondřej Luštinec Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme