Kamiony z Polska, Maďarska či Rumunska vytlačují české dopravce. Ti bojují i s nedostatkem řidičů

Po tuzemských silnicích jezdí stále více kamionů. Paradoxně ne českých, ale hlavně těch s cizí poznávací značkou. Přepravní byznys tuzemských dopravců tak postupně přebírají zejména Poláci, Maďaři a také Rumuni. Pro zákazníky jsou totiž levnější. Podle statistik ministerstva dopravy klesá česká mezinárodní kamionová doprava už čtvrtým rokem v řadě.

Tento článek je více než rok starý.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Kamiony na dálnici (ilustrační foto)

České řidiče kamionů vytlačují hlavně Východoevropané | Foto: Ondřej Jánoška | Zdroj: Český rozhlas

Michal Hošek podniká v dopravě už pětadvacet let. Jeho kamiony převážejí zboží na trase mezi Českou republikou a Itálií. Řidiči vozí hlavně hračky, papír nebo železo. Zakázek ale postupně ubývá.

Přehrát

00:00 / 00:00

Byznys českých dopravců přebírá levnější zahraniční konkurence. Poslechněte si celý příspěvek Zuzany Švejdové

„Když jsme ještě před několika lety byli na různých nakládkách, tak jsme tam jako čeští dopravci byli sami. Dneska tam jsme bohužel v menšině a východní dopravci nás vytlačují z trhu. Je to díky ceně, kterou mají nižší než my. Využívají různých výhod ze svých domovských zemí a také toho, že jejich řidiči kolují po Evropě a nevracejí se domů,“ popisuje pro Radiožurnál Hošek.

Konkurovat levnějším dopravcům z ciziny se firmě nedaří. Ztráty z podnikání tak musí vykrývat penězi z návazného byznysu.

Českem křižuje na 50 tisíc kamionů týdně. Volná odpočívadla jim má ukázat nová navigace

Číst článek

„Vedle dopravy je spediční činnost, která je obratově na úrovni dopravy. Díky tomu, že v ní vykazujeme zisky, tak jsme schopni dopravu dotovat. Kdybych měl mít dneska jenom dopravní firmu a 15 kamionů, které nejsou moje, takže je musím splácet, tak nemám naprosto šanci na přežití. Ani minutu,“ říká Hošek.

Tvrdá konkurence

Silnou pozici na trhu získávají hlavně polské firmy. Objem zboží, které loni do Česka dovezly a odsud vyvezly, se podle ministerstva dopravy od roku 2011 skoro zdvojnásobil, říká mluvčí resortu František Jemelka:

„Za poslední čtyři roky klesla mezinárodní silniční přeprava realizovaná vozidly registrovanými v České republice zhruba na polovinu. Takový výrazný pokles se za posledních 30 let neobjevil. Mezinárodní přepravu v České republice výrazně přebírají dopravci dalších států Evropské unie.“

Tuzemské dopravní firmy tak přicházejí o zakázky. Až polovina z nich se v současnosti pohybuje ve ztrátě, některé z trhu úplně odcházejí, říká prezident sdružení Česmad Bohemia Josef Melzer.

Policie dopadla gang podvodných kamionových dopravců, ukradli zboží za desítky milionů

Číst článek

„Už v roce 2018 byl podíl profitabilních společností někde na úrovni 50 na 50 a nadále klesá. Ekonomika hraje velkou úlohu. Začínají končit menší a střední firmy. V rámci trendu odchodu se bohužel objevují i společnosti, které podnikají třeba dvacet let, i ty uvažují o odchodu z profese z ekonomických důvodů,“ říká Melzer.

Situaci komplikuje také nedostatek řidičů. Podle Melzera jich podniky v současnosti hledají řádově desítky tisíc: „Populace řidičů stárne a dává přednost tomu, že bude doma a nechce jezdit do zahraničí. U kamionové dopravy soutěžíme v rámci mzdových nákladů nejenom mezi sebou navzájem, ale i s autobusovými řidiči. Někteří řidiči tak mění kamiony za autobusy.“

Rozšíření mýta

Pokles výkonu českých nákladních firem přičítá ministerstvo dopravy růstu cen. Pro řadu zákazníků jsou české firmy zkrátka drahé, doplňuje mluvčí resortu František Jemelka.

Mýto se od ledna rozšíří na dalších 868 kilometrů silnic, stát čeká až 1,5 miliardy navíc z poplatků

Číst článek

„Česká republika je nyní v situaci, v jaké byly západní státy po vstupu Česka do Evropské unie. Na západě od našich hranic panovala obava z východní levnější konkurence. Nyní vzhledem k ekonomickému růstu nejsme pro západní státy již tolik obávanou levnou konkurencí. Výrazně vzrostla životní úroveň a mzdy, což se promítlo do cen našich dopravců,“ vysvětluje Jemelka.

Čeští dopravci se ale brání, že za nižší ceny jezdit nemůžou. Náklady se jim totiž každoročně zvedají. Do cen se promítá nejenom navyšování mezd řidičů, ale třeba i letošní rozšíření mýtného na tuzemských silnicích.

Firmy proto po státu požadují narovnání podnikatelských podmínek se zahraniční konkurencí. Ať už jde o rozšíření slev na mýtném, snížení silniční daně nebo zavedení takzvané profesionální nafty. Třeba pro polské řidiče je právě cena nafty výraznou výhodou. Oproti Čechům platí na každém litru o dvě koruny nižší spotřební daň.

Zuzana Švejdová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme