Kapacita britských letišť brzy přestane stačit. Možnosti rozšíření vzbuzují emoce

Ekologie, byznys, politika. Všechna tato hlediska se mísí v úvahách o dalším rozšiřování londýnských letišť. Jejich kapacita totiž nejspíš brzy přestane stačit, a tak se řeší, co dál. Užší seznam variant dnes vydala britská Komise pro letiště a je kolem něj docela poprask.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Sníh na britském letišti Heathrow

Sníh na britském letišti Heathrow | Zdroj: Reuters

Komise navrhuje celkem tři možnosti. První je nová přistávací dráha na Heathrow o délce 3500 metrů na severozápad od existujícího letiště. Stálo by to 17 miliard liber a důsledkem by bylo mimo jiné 950 stržených domů kvůli výstavbě a dokonce posunutí části dálnice M25.

Variantou dvě je prodloužení severní ranveje na Heathrow na délku šest kilometrů a zavedení ambiciózního modelu, kdy na dráze budou stroje současně přistávat i startovat.

Asi nejméně komplikovaná je třetí možnost, tedy úplně nová tříkilometrová dráha na dalším londýnském letišti Gatwick.

Komise, která definitivní stanovisko vydá v létě 2015, nedoporučila ani rozšíření letiště v Birminghamu, ani londýnského přístavu Stansted, přičemž u Stanstedu to experti považují za jisté překvapení.

Lidé žijící v okolí Heathrow si dlouhodobě stěžují na množství hluku z tisíců přelétávajících letadel. Starosta Londýna Boris Johnson mluví o prvních dvou alternativách coby o katastrofě. Obrat o 180 stupňů je vůbec zajímavý, protože před dvěma lety britská vláda tvrdila, že rozšiřování Heathrow absolutně nepřipadá v úvahu.

Nové letiště v ústí Temže?

Předseda Komise pro letiště, sir Howard Davies, na BBC hájil názor, že zásah do života lidí by zdaleka nebyl tak drastický.

„Nová letadla jsou teď tišší. Očekáváme, že počet lidí, které ruší hluk v okolí Heathrow, v příštích asi deseti letech klesne. Nové návrhy na tomto počtu nic dramaticky nezmění. I kdyby se jedna varianta realizovala, pořád se hluk bude týkat menšího počtu lidí, než je tomu dnes.“

Starosta Johnson podporuje myšlenku postavit zbrusu nové letiště v ústí řeky Temže. Podle Howarda Daviese bylo pro komisi velmi těžké porovnat tuto možnost s možným rozšířením Heathrow nebo Gatwicku. Každopádně je to prý varianta, která by dala vzniknout nejen novému letišti, ale vůbec novému ekonomickému centru v jižní Anglii.

Musí se ale teď prozkoumat dopady na životní prostředí, možnost rozvoje dopravní obslužnosti a také vůle aerolinek přestěhovat se případně do nové lokality. Majitel British Airways už podle Daily Telegraphu vzkázal, že něco takového nepřipadá v úvahu.

Tato možnost postavit letiště v podstatě na moři by byla jistě nejdražší a podle ochránců přírody by zničila unikátní kolonie vodního ptactva. Komise nicméně zatím projekt nezastavila.

Jiří Hošek, kap Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme