Kapsch bude provozovat mýtný systém v Česku zřejmě další dva roky

Společnost Kapsch bude zřejmě provozovat mýtný systém další dva roky a během nich se má uskutečnit otevřené výběrové řízení na dalšího provozovatele mýta. Ministr dopravit Dan Ťok za hnutí ANO představil tento plán koaliční radě. Kvůli smlouvám, které se společností uzavřely předchozí vlády, nelze podle něj stihnout výběrové řízení na nového provozovatele včas.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Mýtná brána | Foto: Ondřej Jánoška

Smlouva na provoz mýtného systému skončí společnosti Kapsch na konci tohoto roku. Podle šéfa poslanců hnutí ANO Jaroslava Faltýnka je sepsaná tak, že nemá konec a neřeší předání systému jinému provozovateli.

Firmy, které by chtěly v budoucnu mýto provozovat, se například nedostanou k potřebné dokumentaci. Koalice se proto dohodla, že si takzvaně koupí čas a Kapschi ještě mýto nějakou dobu ponechá.

Přehrát

00:00 / 00:00

Firma Kapsch by mohla mýtný systém provozovat další dva roky. Jednání koaliční rady o mýtném shrnuje Věra Masopustová

„Stávající systém funguje velmi dobře, vybírá mýto 10 miliard korun ročně. Cílem naší vlády je, aby se dál mýto vybíralo v tomto objemu, abychom dosáhli i určité slevy na provozování systému a abychom vyřešili dodatky, které byly podepsány v minulosti a které v podstatě zaručují Kapschi další pokračování,“ vysvětlil Faltýnek.

ČSSD a KDU-ČSL chtějí vědět, jak bude ministerstvo dopravy věc, která už má víc než dvouletý skluz, řešit. Podle předsedy Poslanecké sněmovny Jana Hamáčka z ČSSD k tomu bude mít ministr dopravy Dan Ťok příležitost už tento čtvrtek, kdy se poslanci kvůli mýtu sejdou na mimořádné schůzi.

„Bylo by možná dobré, aby pan ministr dopravy přinesl na schůzi sněmovny všechny dodatky, o kterých se mluví, a aby také poslancům objasnil, kdo a v jaké míře může za to, že situace je taková, jaká je,“ říká Jan Hamáček.

„A já potom očekávám, že v rámci materiálu do vlády přesně popíše, jak bude postupovat. To, že si nějaký čas – jak on sám říká – budeme muset koupit, je evidentní. Nám jde o to, aby koupený čas byl co nejkratší a hlavně abychom se co nejrychleji dostali k vyhlášení tzv. velké soutěže na provozování mýta v dalších letech,“ dodává předseda sněmovny.

Ťok: Kdo přijde po mně, bude muset dělat totéž

Ještě před jednáním koaliční rady se čekalo, jak se k dalšímu zdržení výběru provozovatele mýta postaví premiér Bohuslav Sobotka z ČSSD. Ten naznačil, že pokud to Dan Ťok včas nezvládne, může ho to stát post ministra. Sám Ťok prý ale takový tlak necítí.

Elektronické mýtné platí v Česku na dálnicích a vybraných silnic I. třídy od roku 2007 vozidla nad 12 tun, od roku 2010 vozy nad 3,5 tuny. Sazba se liší podle počtu náprav a emisní třídy vozidla, zvláštní snížená sazba platí od roku 2011 pro autobusy. Od počátku systém provozuje firma Kapsch.

„Já mám na to jedinou odpověď. Já jsem první ministr, který řekl, jak ta situace vypadá. Jestli budeme popravovat nositele zpráv, tak to můžeme udělat. Jenomže každý, kdo přijde po mně, bude muset dělat totéž, co dělám já. A ještě se s tím bude muset seznamovat. Těch možností nám smlouva moc neumožňuje,“ připouští Ťok.

Smlouvy, které výběr nástupce firmy Kapsch blokují, chce podle něj koalice prověřit. „Na čem byla další shoda je, že je potřeba, aby se věci trestněprávně řešily. Tady někdo znevýhodnil pozici státu tak zásadním způsobem, že by se z toho asi nějaké důsledky vyvodit měly,“ uvedl.

O nabídce firmy SkyToll, která je prý schopná převzít provoz mýta v Česku od roku 2017, koaliční rada nejednala. Ministerstvo dopravy chce nejdřív ověřit, jestli je reálná.

Opozice viní ministry za ANO

Podle kritiků je odsouvání vyhlášení výběrového řízení na provozovatele mýtného systému chybou současného i předchozího ministra dopravy. „Já bych pochopil, že se tendr o něco málo zpozdí. Ale problém je, že ministerstvo dopravy je v přípravě tendru v bodě nula – po dvou letech vlády ministrů za ANO,“ říká poslanec a místopředseda hospodářského výboru František Laudát z TOP 09.

„Já bych dokonce pochopil jednoduché řízení bez uveřejnění na nějakou přechodnou dobu. Ale tady je problém, že pan ministr Ťok říká, že slušný čas na vypsání tendru jsou tři roky, ale že za dva roky to chce vypsat a prodloužit smlouvu o dva roky – to znamená, že už dneska by se mu nedostávalo času,“ upozorňuje Laudát.

Přehrát

00:00 / 00:00

O důvodech zpoždění při výběru nového provozovatele mýtného systému mluvili poslanci Jan Volný (ANO) a František Laudát (TOP 09)

Poslanec a místopředseda sněmovního rozpočtového výboru Jan Volný (ANO) však pochybení ministra dopravy popírá.

„Už se začínají dělat kroky k tomu, aby se vypsalo řádné výběrové řízení do konce roku 2017 na neutrálního provozovatele. Teď byla etapa dojednávání součinnosti s Kapschem. A toto je absolutně ideální – stát nepřijde ani o korunu a naprosto plynule se přejde do nového režimu,“ tvrdí Volný.

Prostřednictvím mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic a vybraných částech silnic I. třídy. Za devět let provozu se na mýtném vybralo téměř 67 miliard korun. Za stavbu a provoz systému stát Kapschi a jeho subdodavatelům vyplatil zhruba 18 miliard korun bez DPH.

Mýtné | Foto: Český rozhlas

Věra Pfeifferová, Veronika Sedláčková, mka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme