Karlovarské minerální vody kupují PepsiCo. Dostaly souhlas antimonopolního úřadu

Český Úřad pro ochranu hospodářské soutěže povolil v úterý koncernu Karlovarské minerální vody nákup firmy PepsiCo. Již dříve tak učinily úřady na Slovensku a v Maďarsku. ČTK to ve středu oznámili zástupci koncernu. Obchod byl oznámen v lednu. Cenu nákupu koncern nesdělil. Analytik Jan Rovný ze společnosti Starteepo odhadl cenu transakce na pět miliard korun.

Praha (Aktualizováno: 14:31 1. 11. 2018) Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nápoje, pití (ilustrační foto)

Nápoje, pití (ilustrační foto) | Zdroj: Pixabay | CC0 1.0,©

Obchod je podle mediálního zástupce koncernu Karlovarské minerální vody Pavla Nováka po právní i finanční stránce vypořádaný, nyní se začne s provozním spojováním. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže se nákupem zabýval od dubna. PepsiCo CZ, s. r. o., byla dosud součástí mezinárodní společnosti PepsiCo Inc.

Skupina Karlovarské minerální vody, kterou vlastní italská rodina Pasquale, je největším výrobcem minerálních a pramenitých vod ve střední Evropě. V Česku vyrábí vedle minerální vody Mattoni pramenitou vodu Aquila a minerální vody Magnesia, Poděbradka, Dobrá voda a Hanácká Kyselka.

Své produkty vyváží do 20 zemí a mají 11 závodů, z toho sedm v Česku. Pracuje pro ně 2400 zaměstnanců a mají obrat kolem 12,5 miliardy korun.

„Akvizice bude dokončena v následujících měsících,“ uvedl generální ředitel koncernu Karlovarské minerální vody Alessandro Pasquale. Převzetím poboček PepsiCo získal tři firmy, které mají dohromady zhruba 900 zaměstnanců a dva výrobní závody.

Trh s nealkoholickými nápoji

„Karlovarské minerální vody touto akvizicí výrazně rozšiřuje portfolio produktů slazených nápojů a bude tak napřímo konkurovat společnosti Kofola. Pokud bychom přihlédli k tržním násobkům Kofoly na burze cenných papírů, dala by se cena transakce odhadovat na úrovni okolo pěti miliard korun,“ uvedl analytik Jan Rovný ze společnosti Starteepo.

Podle něj je podmínka prodeje některých značek Karlovarských minerálních vod podobná situaci, když předloni kupoval Anheuser-Busch InBev konkurenční pivovary skupiny SABMiller. Tehdy se skupina musela vzdát pivovarů v Česku, Polsku, Maďarsku, Rumunsku a Slovensku, následně je včetně Plzeňského Prazdroje koupila japonská skupina Asahi.

Pepsi převezme SodaStream, za izraelskou firmu zaplatí přes 72 miliard korun

Číst článek

Podle analytika Radima Dohnala ze společnosti Capitalinked mají už nyní Karlovarské minerální vody 80 procent trhu s minerálními vody, na celkovém trhu s nealkoholickými nápoji pak do 20 procent.

„Tato akvizice dále posílí monopolní postavení KMV v segmentu minerálek. V segmentu nealko nápojů bude takto KMV moci využívat úspory z rozsahu zejména v distribuci a dále posílí postavení také na trhu nealko nápojů. KMV se již od roku 1991 chová v ČR silně monopolisticky. Existující zřídla jen kupuje, některé z nich následně neprovozuje, zřídla v zahraničí kupuje velmi málo,“ dodal Dohnal.

Podle něj skupina zřídla prodává, jen pokud musí, což by se podle něj nyní mohlo stát u Hanácké kyselky.

„Pozice PepsiCo na slovenském a maďarském trhu byla obdobná jako na českém trhu. PepsiCo měla významný tržní podíl v segmentu sycených nealkoholických nápojů, ale nebyla tržní jedničkou,“ dodala analytička společnosti Cyrrus Anna Píchová. Cena obchodu je podle ní těžko odhadnutelná.

„Výsledná cena zahrnuje také prémii za nákup známých světových značek a Karlovarské minerální vody získají díky této transakci vysoký tržní podíl,“ dodala.

PepsiCo v číslech

Celková výše tržeb společnosti PepsiCo v Česku, na Slovensku a v Maďarsku je zhruba 4,2 miliardy korun. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže posuzoval výrobu a prodeje nealkoholických nápojů a slaných pochutin, PepsiCo vyrábí například chipsy pod značkou Lay´s.

Česká PepsiCo se loni po dvou letech ve ztrátě dostala do zisku 654 tisíc korun. Tržby vzrostly meziročně o zhruba 355 milionů na 2,75 miliardy korun.

Karlovarské minerální vody jsou hlavním hráčem na trhu přírodních a ochucených vod, nyní jsou třetí i na trhu sycených nealkoholických nápojů, po spojení mají značky Pepsi, Schweppes, Mirinda nebo 7Up. Posilují také v kategorii džusů se značkami Granini a Toma.

Skupina Karlovarské minerální vody vlastní i značky minerálních vod v Rakousku, Maďarsku a na Ukrajině. Ve všech zemích, kde tato firma podniká, zaměstnává zhruba 1500 lidí.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme