Každý rok lidé utratí 800 miliard eur za luxusní zboží. Vedou auta a šperky
Trh s luxusním zbožím celosvětově roste. Jen za posledních dvacet let se skoro ztrojnásobil. Podle průzkumu společnosti Bain & Company si v současnosti dopřává luxus přes 330 milionů lidí po celém světě. Zákazníci nejvíc utrácejí za drahá auta, hotely a taky oblečení. Pozadu nezůstává ani Česká republika.
Praha, ulice Pařížská - centrum luxusu, kam každý den míří tisíce lidí. Za jeden kus oblečení nebo třeba kabelku tu jsou zákazníci ochotni nechat i desítky tisíc korun. Láká je hlavně kvalita, jedinečnost a originalita značky. Někteří se nechávají zvábit i tím, co nosí známé osobnosti nebo celebrity.
Podle módních specialistů jsou ale některé značky v Česku přeceňované. Na rozdíl od zahraničí se tu prodávají někdy i o polovinu dráž.
Podle průzkumu společnosti Bain & Company si luxus dopřává přes 330 milionů lidí po celém světě. O trhu s luxusním zbožím natáčela Zuzana Švejdová
„Stále platí, že tu luxusní produkty bývají o něco dražší než jinde ve světě. Ten trend se ale určitě zlepšuje a to i tím, jak se český zákazník stává sofistikovanější a znalejší,“ vysvětluje Tomáš Beránek z poradenské společnost CBRE.
Jen za posledních šest let přišlo do Česka třináct luxusních značek, nejvíce potom s módou. Jejich cílem je právě Praha, která patří mezi nejatraktivnější v celé Evropě.
„Není zájem jen o samotnou Pařížskou ulici, vnímáme i zvyšující se atraktivitu u dalších ulic, jako je například Široká, Havířská a Rytířská. Zóna pro luxus v Praze se nám rozrůstá,“ dodává Beránek. Pařížská ulice ale i přesto v návštěvnosti vede.
Patří ale také k těm nejdražším. Důvodem jsou i vysoké nájmy, které tu prodejci platí. Jeden metr čtvereční tu stojí i 80 tisíc korun ročně.
Nejvíce utrácejí Rusové a Číňané
Zatímco ještě před pár lety v Pařížské utrácela hlavně ruská klientela, teď v nákupech vedou Číňané. Nejčastěji utrácejí za oblečení a módu luxusních značek, poslední dobou také za český křišťál nebo drahokamy.
„Za rok 2015 se nám projevil úbytek ruských turistů, což se to samozřejmě projevilo na jejich útratách. Téměř o 40 procent klesly jejich výdaje na nákupy. Nejvyšší hodnotu nákupu mají Číňané. V loňském roce to bylo přes 19 tisíc korun,“ říká mluvčí CzechTourism Markéta Vogelová.
V utrácení za luxusní zboží ale nejsou pozadu ani Češi, kteří už tvoří skoro polovinu ze všech zákazníků v Pařížské.
Vysoké sumy jsou lidé ochotni platit i za auta, šperky nebo módní doplňky. Celosvětově zákazníci za luxus dají více než 800 miliard eur ročně, jak ukazuje ekonomický index luxusu. Největší obnosy vydají z peněženek právě Rusové a Číňané.
Ne každý si ale může luxus dopřát. Stále častěji se proto stává terčem padělatelů. Podle evropského Úřadu pro harmonizace vnitřního trhu, který má na starosti ochranu značek a patentů v Evropské unii, přicházejí legální výrobci kvůli padělkům o desítky miliard eur ročně.