KLDR a Čína budují společnou ekonomickou zónu

Severní Korea a Čína na korejském území budují společnou ekonomickou zónu. Co konkrétně se má na ostrově Hwanggumpyong vyrábět, zatím není známo. Během ceremonií na konci minulého týdne zůstalo u frází.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Severokorejský vůdce Kim Čong-il a prezident Číny Chu Ťin-tchao

Severokorejský vůdce Kim Čong-il a prezident Číny Chu Ťin-tchao | Zdroj: Reuters

Zatím nejznámější ekonomickou zónou v Severní Koreji je Kaesong. V něm spojily síly Pchjongjang a Soul, ale kvůli jejich sporům často stojí.

Přehrát

00:00 / 00:00

O společné ekonomické zóně Číny a KLDR mluvil ve světě Viktor Hollman, který situaci na korejském poloostrově dlouhodobě sleduje

Nynější projekt KLDR a Číny by mohl být úspěšnější, domnívá se Viktor Hollman, který situaci na korejském poloostrově dlouhodobě sleduje:

„Je tady zcela rozdílná situace. Čína je pro Severní Koreu jednoznačně nejdůležitějším ekonomickým partnerem a severokorejská ekonomika je na čínské životně závislá. Průmyslovou zónu v Kaesongu prosazovali hlavně Jihokorejci a vláda v Pchjongjangu sice tomuto projektu dala souhlas, ale o nějaké hlubší podpoře nemůže být řeč.“

Informace o nové zóně jsou sporadické, obě země se omezují jen na oficiální fráze. Jisté je, že Čína získá strategický přístup k moři. Pchongjang pak zřejmě doufá, že se mu podaří s pomocí podobných projektů oživit korejské hospodářství, které trpí nejen kvůli sankcím uvaleným na zemi po testu atomové bomby v roce 2009.

Podle Hollmana může být výstavba zóny i signálem, že se Korea vydá cestou opatrných reforem, jak se začalo spekulovat poté, co příští korejský vůdce Kim Jong Il třikrát po sobě navštívil Čínu.

„Příští rok je pro Severní Koreu politicky extrémně významný, bude sto let od narozená zakladatele státu Kim Ir-sena a vnitřní politika je ukázat, že jsme prosperující a silný národ. Otázka je, jestli tato politika a tyto slogany mohou mít nějaký dopad ve chvíli, kdy lidé mají vážné existenční problémy,“ dodal Hollman.

Roman Chlupatý, Martin Hromádka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme