Klienti bank mohou bojovat proti poplatku za správu úvěru společně
Nespokojení klienti bank začali postupovat společně. Prostřednictvím právních kanceláří chtějí přimět banky, aby jim vrátily sporný poplatek za správu úvěrů a přestaly ho nadále účtovat. Některé už ustupují, shodně ale tvrdí, že zákon účtováním poplatků neporušují.
„Poplatek za vedení úvěru vůbec nic nedává. Nedostávám nic navíc za peníze, které jim měsíčně posílám,“ říká třicetiletá Blanka. Stejný názor mají další tisíce lidí.
Blance nakonec její banka umožnila přejít na hypotéku bez poplatků a bez navýšení úroků. Už zaplacené poplatky jí ale finanční ústav nevrátí.
Kdo nechce jít do sporu s bankou sám, může podepsat plnou moc a přidat se k dalším lidem, kteří vymáhání poplatků nechávají na advokátních kancelářích. Zaregistrovat se k hromadnému postupu lidé mohou například na serveru poplatkyzpet.cz nebo na jdeto.de.
Tereza Bartůňkvá zjišťovala, jak mohou klienti bank protestovat proti poplatku za vedení úvěru
Druhou iniciativu založil právník Petr Němec, kterému jako prvnímu u nás banka sporný poplatek vrátila. Zatím 12 tisíc lidí, zaregistrovaných na tomto webu, bude zastupovat advokátní kancelář Hartmann, Jelínek, Fráňa a partneři. Ta nejprve banky vyzve k vrácení poplatků, pak by přišel na řadu soud.
„V případě výhry se mu vrátí všechny peníze, o které mu jde, plus soudní poplatek. V případě prohry nebude advokátní kanceláři hradit nic,“ říká Petr Němec.
Ve hře jde o stamiliony a výsledek u soudu není jistý. Přesto banky tlak pociťují a některé už novým klientům poplatky neúčtují.
Ustoupit ale nechce například Česká spořitelna. Podle mluvčí Heleny Matuszné je poplatek v souladu s českým právem a banky za něj poskytují klientům určité služby
„Do správy úvěru, do té administrace, spadá nejenom prvotní schvalování a poskytnutí úvěru, ale je to i poradenství, které banka poskytuje,“ tvrdí Helena Matuszná.
Poplatky se týkají spotřebitelských úvěrů nebo hypoték a pohybují se od 50 do 200 korun měsíčně. V Německu už je soud označil za neoprávněné.