Klienti mobilních operátorů budou zřejmě při rozvázání smlouvy platit méně

Klienti mobilních operátorů by mohli mít lepší postavení. Sněmovna schválila návrh poslanců TOP 09, který to má umožnit. Součástí novely je například změna uzavírání smluv na dálku, předávání kompletních smluvních podmínek nebo platba sankcí za odstoupení od smlouvy. Operátoři by také měli účtovat služby po vteřinách nebo klienty včas upozorňovat na to, že můžou závazek ukončit.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Mobil

Mobil | Foto: stock exchange

Lidé by měli dostat smluvní podmínky následně po telefonátu s prodejcem v elektronické nebo listinné formě. Informace, které obdrží při uzavírání smlouvy, tak budou přesnější. V opačném případě můžou klienti od smlouvy do 14 dnů odstoupit.

„Sankce, která byla požadována od operátorů v případě odstoupení od smlouvy, se snižuje na jednu pětinu zbytku nasmlouvané platby,“ popsal zásadní změnu poslanec za TOP 09 Jan Husák. Dosud musel klient doplatit paušál v plné výši. Pokud při odstoupení od smlouvy měl klient závazek ještě na mobilní telefon, doplatí jen rozdíl mezi jeho dotovanou a skutečnou cenou.

Přehrát

00:00 / 00:00

Hostem Radiožurnálu byl poslanec za TOP 09 Jan Husák, mluvčí společnosti T-Mobile Lukáš Hrabal a právní poradce časopisu dTest Miloš Borovička

Podle mluvčího společnosti Telefónica Hanyho Farghaliho je to ale diskriminační. „Rozhodnutí poslanců bereme na vědomí, ale máme řadu vážných výhrad. Stanovuje totiž řadu omezení specifických jen pro oblast telekomunikačních smluv, která nemají obdoby v jiných oborech, například bankovnictví či energetice,“ upozorňuje.

Novelu považuje za neférovou i T-Mobile. Mluvčí společnosti Lukáš Hrabal tvrdí, že firmu vůči zákazníkovi ve vzájemném smluvním vztahu znevýhodňuje. „Zákazník má plné právo se rozhodnout, jestli chce s námi mít vztah bez závazků, smlouvu na dobu neurčitou, ale mít vyšší náklady za paušál, anebo přijmout závazek, že bude dva roky naším zákazníkem, že nám to přislíbí, ale bude mít za to řadu výhod.“

V centru Prahy začala fungovat zatím nejrychlejší mobilní síť LTE

Číst článek

Novelu podpořili hlavně vládní poslanci. Přidala se k nim ale i část opozice: Věci veřejné a někteří sociální demokraté. „Je to malý krůček k tomu, že klienti budou v rovnovážnějším vztahu s operátory,“ říká poslanec za ČSSD a stínový ministr průmyslu a obchodu Milan Urban.

S tím souhlasí i právní poradce časopisu dTest Miloš Borovička. „Přijalo se to, po čem jsme dlouho volali. Zejména v informovanosti, kdy docházelo k tomu, že něco jiného slíbil operátor na lince a něco úplně jiného pak bylo ve smlouvě. Je to velký posun. Kromě toho, že má (operátor, pozn. red.) povinnost informovat, jsou tam i poměrně přísné sankce, když informační povinnost nesplní. To bylo opravdu potřeba,“ zdůrazňuje.

Novela má také usnadnit vstup virtuálních operátorů na trh, a posílit tak konkurenci. Nyní ji dostane k projednání Senát.

Jana Čermáková, Věra Pfeifferová, Marína Dvořáková, Simona Bartošová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme