Klienti Union banky chtějí zpět všechny své peníze

Nespokojení klienti zkrachovalé Union banky nevzdávají boj o své peníze. Několik desítek z nich se odpoledne sešlo na demonstraci před chrámem svatého Mikuláše na pražské Malé Straně. Chtějí dosáhnout změny zákona o bankách, podle kterého by pak měli dostat zpět celé vklady až do 4 milionů korun. Současná legislativní úprava totiž umožňuje vyplatit z Fondu pojištění vkladů 90 procent peněz do výše necelých 800 tisíc.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Union banka

Union banka

Klienti tohoto finančního ústavu ale chtějí stejné podmínky, jako měli v minulosti zákazníci jiných zkrachovalých bank. Radiožurnálu to řekl Miroslav Jerije ze Sdružení poškozených klientů Union banky. "Klientům 20 zkrachovalých bank byly vypláceny náhrady do výše čtyř milionů; banka, která je poslední v řadě, v podstatě zkrachovala ze stejných důvodů jako ty předchozí a najednou se ten zákon obrací proti nám."

Ministerstvo financí ale žádnou změnu zákona o bankách iniciovat nehodlá. "Nepředpokládám, že by se tak mělo dít, protože to je standardní opatření, které platí všude v Evropě. To znamená, že ve většině zemí nejsou částky v bankách pojišťovány 100 procenty; je to určité mírné riziko, které nese vkladatel s tím, že si vybírá bankovní dům, kterému svěří své peníze," zdůraznil mluvčí resortu financí Jaroslav Dědič.

Také Česká národní banka má podle své mluvčí Alice Frišaufové za to, že současná legislativní úprava odpovídá evropským normám a nikoho nediskriminuje.

V případě, že vláda a poslanci zákon odmítnou změnit, chce Sdružení poškozených klientů dál postupovat soudní cestou. Pokud neuspěje u českých soudů, hodlá si stěžovat u soudního dvora ve Štrasburku.

Někteří klienti se ke svým penězům dosud nedostali

Podvedena Fondem pojištění vkladů se cítí sedmačtyřicetiletá klientka Union banky. Marcela Nováková z Ostravy si ještě před krachem banky zrušila účet. Peníze si z pokladny ale v termínu nestihla vyzvednout, protože onemocněla. V té době však Union banka uzavřela pobočky a přestala vyplácet peníze.

Paní Nováková nyní chce, ať ji vyplatí Fond pojištění vkladů. GE Capital bank, která vklady vyplácí, to však odmítá, protože o této klientce logicky není v bance už žádný záznam.

"Člověk by to spíš nazval krádeží, loupeží, nebo já nevím čím. Protože se dostanete do zoufalé situace, kdy v podstatě ať zavoláte kam zavoláte, tak nikoho to nezajímá, každý krčí rameny a jeden vás odkazuje na druhého," stěžuje si bývalá klientka Union banky.

Ostravský advokát Stanislav Brtník, kterému jsme případ dali k posouzení, ale tvrdí, že klientka nárok na vyplacení peněz z Fondu pojištění má.

"Částka, která byla na běžném účtu, neopustila banku; pravděpodobně byla připravena k výplatě v pokladně banky, avšak předtím než došlo k její výplatě, došlo k uzavření poboček banky. Jedná se nepochybně o peníze klienta, na které se pojištění vkladů vztahuje."

Mluvčí Union banky Českému rozhlasu dnes přislíbil, že příští týden odpoví, jak lze případ paní Novákové řešit.

Andrea Brtníková, Viktorie Hošková, Marika Táborská, Veronika Malá Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme