Kolaps na rakouských kolejích pokračuje; ČD žádají odškodnění
Rakouská nádraží už třetí den zejí prázdnotou, vlaky stále nejezdí. V těchto chvílích organizují privátní autobusové společnosti posílení svých linek, aby zvládly víkendový nápor cestujících. Noční jednání mezi odboráři a spolkovou vládou žádný zvrat situace nepřinesla.
Vicekancléř a ministr dopravy Hubert Gorbach požaduje od odborářů, aby nejprve ukončili stávku. Šéf Odborového sdružení železničářů Wilhelm Haberzettl přitom večer netajil optimismus nad probíhajícími rozhovory. Prohlásil, že se rýsuje kompromis, který by mohl znamenat ukončení protestu pracovníků drah.
Odborům se na plánované reformě železnic nelíbí hlavně chystané rozčlenění ÖBB na několika společností, které budou fungovat v rámci holdingu. Současně kritizují omezování zaměstnaneckých výhod.
Na rakouské politické scéně se odehrává souboj kdo z koho. Šéf odborů čeká na signál vlády, ministr dopravy zas na ukončení stávky: "Nejprve musí být stopnuta stávka, aby mohly pokračovat rozhovory," zdůraznil ministr Haiderovy strany svobodných. Třetí den stávky už má silný vliv na produkci mnoha výrobců.
I v případě ukončení stávky potrvá několika hodin, dokud se podaří obnovit provoz vlaků, upozornil šéf GdE Wilhelm Haberzettl. Statisíce lidí dojíždějících do práce proto i dnes budou zřejmě nuceny zvolit při cestě do zaměstnání náhradní druh dopravy.
Na kolejích v Česku už muselo být odstaveno přes pět desítek nákladních vlaků, a to nejen na jihu, ale po celé zemi. Čím dál citelnější je nedostatek prázdných vagónů, hlavně na Ostravsku. Situace se přitom podle vedení Českých drah v příštích hodinách dál zhorší. Jak dál Radiožurnálu potvrdil mluvčí Petr Šťáhlavský, vedení naší železnice bude trvat na tom, aby škodu Rakousko uhradilo.
Stávka rakouských odborářů dělá vrásky i dalším našim firmám, nejvíc zřejmě na severní Moravě. "Stávka rakouských železničářů nás samozřejmě ovlivňuje významně," komentuje aktuální situaci v OKD jejich mluvčí Radek Chalupa. Podle něj přichází tato černouhelná společnost o velké peníze. "V tomto období bychom do Rakouska vypravovali průměrně 5-8 vlaků denně."