Blesková zpráva

V areálu Severochemy v Liberci hoří sklad hořlavých kapalin

Kolem českých dálnic vyroste stovka rychlodobíjecích stanic pro elektromobily, za evropské dotace

Nabíjení elektromobilů bude v Česku zase o něco jednodušší. Aktuálně můžou majitelé dobít svoje elektrické auto pouze u 248 stojanů umístěných různě po republice. U některých z nich to ale trvá i několik hodin. Navíc často stojí mimo hlavní tahy. To se ale do dvou let změní. Energetické společnosti postaví v okolí českých dálnic až 100 nových rychlodobíjecích stanic.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dobíječka pro elektromobily v Trmicích | Foto: ČEZ

Například společnost ČEZ chce vytvořit do dvou let necelých padesát stanic. Z evropských dotací je vybuduje třeba na plzeňské D5 nebo naší nejvytíženější dálnici D1.

„Rychlonabíjecí stanice umí dobíjet jedno vozidlo tím rychlým způsobem. Dobíjení trvá různě dlouho, ale pro ty běžné vozy jsou to nějaké desítky minut, třeba dvacet třicet minut a má na sobě ještě zásuvku, která umožňuje dobíjet druhé vozidlo pomalejším způsobem,“ popsal projektový manažer společnosti ČEZ Tomáš Chmelík.

Přehrát

00:00 / 00:00

V okolí českých dálnic se do dvou let objeví stovka rychlodobíjecích stanic pro elektromobily. Kde přesně budou stát a jaké platby budou přijímat, řekl Luděk Hubáček

Další podobné stojany postaví také Pražská energetická nebo E.ON, který vybuduje do roku 2019 v okolí dálnic asi třicet „rychlonabíječek“.

„Budou umístěné právě v blízkosti páteřní dopravní sítě České republiky, takže bavíme se o dálniční síti. Konkrétně jsou to dálnice D1, D2, D5 a D8,“ upřesnil mluvčí Vladimír Vácha.

Jak ale majitelé elektromobilů za dobití zaplatí? Třeba u společnosti ČEZ zatím můžou nabíjet pouze jejich registrovaní zákazníci. Podobně to má i konkurenční E.ON. Do dvou let by ale měl na všech stojanech bez problému nabíjet kdokoli. Spotřebovanou elektřinu totiž zaplatí jednoduše platební kartou.

Slovensko chce dotovat nákup nových elektromobilů. Vyčlení na ně desítky milionů korun

Číst článek

„Není to potom vázáno na konkrétního zákazníka konkrétní společnosti. To znamená – kdo přijede po zaplacení ať už registrovaným systémem, nebo platební kartou, může prostě nabít a odjet,“ řekl Vladimír Vácha.

Podle něho by se cena elektřiny za rychlodobíjení mohla pohybovat kolem tří až čtyř korun za minutu. Půlhodinové nabíjení elektromobilu by vyšlo maximálně na 120 korun. Za tu cenu by pak vůz ujel v průměru asi 300 kilometrů.

Luděk Hubáček Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější:

Nejčtenější na Facebooku

Nejčtenější na Twitteru