Kolínská TPCA pošle kvůli omezení výroby část zaměstnanců na Slovensko

Rozporuplná čísla přicházejí o situaci na českém automobilovém trhu. Zatímco Škoda a Hyundai hlásí v loňské bilanci vyšší produkci i zisky, kolínské automobilce TPCA klesl zisk před zdaněním o 74 procent na 371 milionů a tržby o desetinu na 40 miliard korun. Důvodem je pokles výroby. TPCA kvůli tomu pošle část ze svých 300 tisíc zaměstnanců do sesterské továrny na Slovensko.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Automobily na výrobní lince

Automobily na výrobní lince | Foto: TPCA

Automobilka TPCA, výrobce vozů Toyota, Peugeot a Citroen, by měla letos vyrobit o pětinu méně aut než loni. V květnu začne v továrně platit zkrácený pracovní týden a sníží se i počet směn.

Společnost TPCA proto propustí 150 agenturních zaměstnanců a zhruba stejný počet kmenových pracovníků odejde dočasně pracovat do sesterských závodů, především do slovenské Trnavy. Jak dlouho na Slovensku zůstanou, není podle prezidenta TPCA Satošiho Tačihary zatím jasné.

Přehrát

00:00 / 00:00

O důvodech poklesu loňského zisku automobilky TPCA jsme v Ozvěnách dne mluvili s Michalem Štenglem z časopisu Auto 7.

„V současné době plánujeme šestiměsíční vyslání na Slovensko. Je možné, že podle podmínek za ten půlrok dojde k prodloužení. Bude zachována mzda ve stejné výši jako mají v TPCA a navíc jim budou kompenzovány zvýšené náklady vyplývající třeba z dojíždění nebo ze zvýšeného poplatku za telefony a podobně,“ přiblížil.

To, že se vedení automobilky podařilo najít pro tyto lidi práci a zatím nebylo nutné přistoupit k propouštění, uvítal i kolínský starosta Vít Rakušan.

„Pro vedení města by naopak bylo nepříjemnou zprávou, kdybychom v Kolíně měli nových 150 nezaměstnaných, což se právě tímto opatřením nestane a to je pro nás primární záležitost. Samozřejmě můžeme se bavit o dalších věcech, jako zrušení směn a tím pádem třeba zrušení některých autobusových linek směr TPCA. Ale to jsou podružnosti,“ řekl Radiožurnálu.

Pokles prodeje malých aut

Podle vedení TPCA poznamenal výsledky automobilky slabší prodej malých aut v západní Evropě. „TPCA vyrábí výhradně jen malá auta. A tím, že jsou orientovaní na jediný model, jsou hodně závislí na tom, jak se vyvíjí trh,“ upozornil v Ozvěnách dne Michal Štengl z časopisu Auto 7.

Připomněl, že automobilka TPCA zažívala zlaté časy v době hospodářské krize, kdy byl po celé Evropě obrovský hlad po malých automobilech a také bylo šrotovné.

„Takže vyráběli spoustu aut a všechno prodali. V tuto chvíli, kdy se ekonomika trošku vzmáhá, lidé mají více peněz a jsou ochotni utrácet za větší vozy. Souvisí to i s tím, že na trhu s malými automobily přibývá více konkurentů a modely z TPCA jsou také konstrukčně už zastaralejší,“ přiblížil.

Štengl připomněl, že na českém trhu je pořád hlavním argumentem pro nákup automobilu cena. „Proto většina automobilek nabízí různé akční modely a pobídky,“ dodal.

Co se týče letošního výhledu automobilky TPCA, podle Štengla nelze očekávat příliš velký nárůst výroby. „Naopak například Škoda, která má v nabídce nový model, který konkuruje kolínským automobilům, právě přebere část zákazníků. Nejen TPCA ale i výrobcům malých aut v Evropě,“ dodal.

Tuzemská výroba osobních automobilů (2006-2011)

Michal Trnka, Veronika Sedláčková, bre Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme