Konec dálničních známek v Evropské unii? Nahradit je má digitální mýtný systém

Do deseti let má v Evropské unii skončit vybírání dálničních poplatků u osobních aut pomocí dálničních známek, jaké používá i Česko. Navrhla to ve středu Evropská komise v rámci balíku opatření v dopravě. Dálniční známky mají nahradit digitální mýtné systémy, které budou poplatky vypočítávat podle ujetých kilometrů. Souhlas s návrhem musí ještě vyjádřit Evropský parlament a členské státy.

Brusel (Aktualizováno: 20:08 31. 5. 2017) Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) s dálničními známkami na rok 2017 | Foto: Martin Svozílek | Zdroj: Český rozhlas

Digitální mýtné systémy podle eurokomisařky pro dopravu Violety Bulcové přesněji ukážou používání vozidla a jak znečišťuje ovzduší.

Dobrá zpráva pro dopravce. Evropská komise chce zmírnit požadavky na minimální mzdy řidičů

Číst článek

Budoucí poplatky by totiž podle komise měly zvýhodňovat ekologičtější automobily. U nákladních vozů má používání vinět skončit už v roce 2023.

Součástí opatření je podle eurokomisařky pro sociální věci Marianne Thyssenové také nařízení, aby řidiči kamionů v zahraničí pobírali stejnou mzdu jako jejich kolegové v daném státě, pokud je tam vyšší.

Toto pravidlo má platit při pobytu delším než tři dny v měsíci. Česko a další nové členské země s ním nesouhlasí, protože podle nich sníží konkurenceschopnost jejich dopravců.

Oba návrhy jsou součástí rozsáhlé iniciativy Evropa v pohybu, kterou ve středu Evropská komise schválila. Jde o soubor opatření, která mají podpořit modernizaci mobility a dopravy. Navrhovaná zlepšení se týkají zvýšení bezpečnosti provozu, spravedlivějšího výběru poplatků na silnicích, snížení emisí CO2, znečištění ovzduší a dopravního přetížení nebo zajištění náležitých pracovních podmínek a doby odpočinku.

„Evropská unie má jedinečnou příležitost vést modernizaci silniční dopravy nejen doma, ale i ve světě. Naše reformy položí základ pro standardizované digitální silniční systémy, spravedlivější sociální podmínky a prosaditelná tržní pravidla. Pomohou snížit socioekonomické náklady dopravy, jako jsou čas strávený v provozu, úmrtí a závažná zranění na silnicích nebo zdravotní rizika plynoucí ze znečištění a hluku," dodala komisařka Bulcová.

Filip Nerad, ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme