Korean Air nabízí za 44 procent Českých aerolinií necelých 68 milionů korun

Podíl v Českých aeroliniích koupí s největší pravděpodobností jihokorejská společnost. Je jedinou firmou, která v termínu podala závaznou nabídku na koupi. Druhý potenciální zájemce - Qatar Airways - z jednání odstoupil. Nabídku Korean Air dnes vládě představil ministr financí Miroslav Kalousek.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

České aerolinie (ČSA) | Foto: Tomáš Adamec

Vláda nabízí k prodeji 44 procent akcií ČSA. Důvodem je, aby ČSA nepřišly o statut evropského přepravce.

Jednapadesát procent přepravce musí mít domácí, evropský investor. Tím je Český aeroholding, který vlastní v tuto chvíli 95,7 procenta ČSA, zbytek má město Bratislava a Česká pojišťovna.

Přehrát

00:00 / 00:00

Jediným zájemcem o ČSA jsou korejské aerolinky. Detaily nabídky přiblížila Jitka Hanžlová

Společnost Korean Air za podíl v ČSA nabízí 2,64 milionu eur, což je v přepočtu zhruba 67,5 milionu korun.

Ministr financí Miroslav Kalousek v této souvislosti připomněl, že na podzim si Český aeroholding nechal ohodnotit svůj podíl v aeroliniích auditorskou společností Ernst & Young a ukázalo se, že hodnota tohoto podílu je 148,4 milionu korun.

„Dva miliony 640 tisíc eur za 44 procent je tedy proporcionálně odpovídající částka hodnoty společnosti,“ uvedl Kalousek.

Ministr doporučí vládě nabídku přijmout

Podle ministra je ale mnohem důležitější to, co nový spoluvlastník přinese ČSA. Korean Air totiž patří k největším přepravcům nejen v Asii, ale také v Evropě.

Korean Air má 147 letounů včetně šesti airbusů A380, největších dopravních letadel na světě. Denně vypraví kolem 415 letů do 124 měst ve 43 zemích světa. Předloni aerolinky přepravily 23,3 milionu cestujících, v současnosti zaměstnávají 21 tisíc lidí. V roce 2000 se staly zakládajícím členem aliance SkyTeam, která má dnes dvacítku členů včetně ČSA.

Létá do 105 mezinárodních destinací, celková aktiva společnosti jsou kolem 411 miliard korun, takže zájem o ČSA má opravdu velký a silný hráč.

Podstatné je, že korejská společnost chce rozšiřovat své aktivity v Evropě a Česká republika jí může dobře posloužit. Z pražského Letiště Václava Havla by si mohla udělat významnou evropskou leteckou křižovatku.

„Korean Air bude přes pražské letiště dopravovat své klienty a ČSA potom bude dál distribuovat klienty po Evropě s tím, že navíc Korean Air garantuje také rozvoj dálkové přepravy. Je to nabídka, která podle mého názoru zajišťuje optimálním způsobem rozvoj, zaměstnanost i samotnou existenci Českých aerolinií a především nabízí poměrně významnou perspektivu i Letišti Václava Havla,“ míní Kalousek.

Zda Česká republika nabídku korejské společnosti přijme, rozhodne vláda. Ministr financí dnes řekl, že na příštím zasedání kabinetu navrhne, aby na návrh korejského leteckého přepravce kývla.

Jitka Hanžlová, Martin Hromádka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme