O jízdní kola je v Británii během epidemie velký zájem. Řada prodejců hlásí před Vánocemi vyprodáno
Z jízdních kol se letos kvůli pandemii koronaviru stalo v mnoha zemích žhavé zboží, protože ze strachu z nákazy i kvůli pobytu na čerstvém vzduchu zažila cyklistika obrovský boom. Prodeje kol enormně rostly, jejich výrobci ale zápasili s tím, aby dokázali poptávku uspokojit, protože továrny musely na řadě míst zavřít. Není proto jasné, zda kola, která bývají oblíbeným vánočním dárkem, nebudou letos pod stromečky citelně chybět, napsal server BBC.
„O cyklistiku začal být obrovský zájem, protože veřejnost hledala způsob, jak se vyhnout veřejné dopravě a zůstat fit,“ tvrdí podle BBC Paul Tomlinson z britského cyklistického řetězce Halfords. „Výsledkem je to, že jsme svědky obrovského růstu poptávky. Prodeje kol i vybavení rostou,“ upozorňuje.
První na světě. Britové schválili covidovou vakcínu od Pfizeru a BioNTechu, očkování spustí příští týden
Číst článek
V období od dubna do června se v Británii kol prodalo ve srovnání se stejným obdobím loni o 63 procent více a některé modely byly dočasně nedostupné. Prázdné sklady obchodníků navíc souvisí také s tím, že kola se často montují za použití součástek vyrobených v Asii, kde výroba kvůli epidemii také dlouho stála.
Největší světový výrobce kol, tchajwanský Giant, zaznamenal během karantén obrovský zájem o svoje produkty. Firma má ale dodavatele i v Číně, kterou koronavirus silně zasáhl začátkem roku, a výroba se proto zpožďovala. Stejně na tom byla britská značka Raleigh, která sice většinu kol vyrábí v Evropě, i tady se ale potýkala se zavřenými továrnami.
„Důsledkem je to, že se výrobky na trh dostávají se zpožděním, ale chuť zákazníků nakupovat je stále vysoká,“ říká šéf společnosti Raleigh Lee Kidger.
Vyprodané obchody
„Na začátku se nejvíce prodávala kola levnější kategorie, ale postupem času jsme vyprodali v podstatě všechna kola, která jsme měli, včetně elektrokol, silničních kol, horských kol či hybridních kol,“ doplňuje Jill Nazeerová, mluvčí americké firmy Alta Cycling, která vyrábí a distribuuje například značky Diamondback či Redline.
Řetězec Halfords tvrdí, že se snaží s dodavateli domluvit na co nejvyšším objemu výroby, ale na čekacích listinách stále má desítky tisíc zákazníků, kteří si chtějí kolo pořídit. „Pravidelně plníme sklady a během příštích týdnů dorazí stovky tisíc kol, abychom byli připraveni na Vánoce,“ uvedl Tomlinson.
Uživatele elektrokol baví rychlost a nebojí se nelegálních úprav motoru. Riskují pokutu až 10 tisíc
Číst článek
Podle něj se ukazuje, že právě kola budou letos jedním z nejžádanějších vánočních dárků a na každého se nejspíš nedostane.
„Na skladě určitě budeme mít mnohem méně kol, než kolik jich bývalo před Vánoci v předchozích letech,“ přiznává také Nazeerová.
Další výrobci rovnou ohlásili, že jsou zcela vyprodaní. „Objednávky na Vánoce jsme přestali brát už v září a teď máme termíny dodání po Velikonocích,“ říká Neil Davis z britské firmy Pashley Cycles.
Je otázka, zda cyklistická horečka bude pokračovat i v roce 2021 nebo se zájem o kola vrátí tam, kde byl před covidem-19. Studie společnosti Mintel předpokládá, že zájem v Británii dál poroste a že tržby cyklistických obchodů v roce 2023 překonají jednu miliardu liber, letos lidé podle odhadu za kola utratí 842 miliard liber.
„Doufáme, že ve Spojených státech je to začátek nového trendu a že lidé budou kola častěji používat jako alternativu k autům a veřejné dopravě,“ uzavírá Nazeerová.