Prázdná letadla nemusí létat po Evropě, aby nepřišla o místa na letištích. Unie pravidlo pozastavila

Koronavirus významně ovlivnil letecké společnosti. Některé státy vydávají zákazy k letům do destinací postižených nemocí, firmy žádají své zaměstnance, aby necestovali do zahraničí, a lidé se obecně bojí cestovat. Přesto některé aerolinky nerušily své spoje a létaly s prázdnými nebo minimálně obsazenými letadly. Nechtěly totiž přijít o takzvané letištní sloty. Evropská unie ale pravidlo podle serveru The Guardian v úterý pozastavila.

Tento článek je více než rok starý.

Brusel Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Letadlo (ilustrační foto)

Letadlo (ilustrační foto) | Zdroj: Pixabay

„Vypuknutí koronavirové epidemie má velký dopad na evropský a mezinárodní letecký průmysl. Pozorujeme, jak se situace denně zhoršuje, a očekáváme, že provoz bude dál klesat. Proto Evropská komise rychle připraví předpisy týkající se tzv. letištních slotů,“ uvedla podle The Guardian předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová.

Izraelci doufají, že očkování proti koronaviru bude hotové v řádu týdnů. Upravili kuřecí vakcínu

Číst článek

„Chceme leteckým společnostem usnadnit držení letištních slotů a to i v případě, že na letištích nelétají kvůli klesajícímu provozu,“ dodala Leyenová.

Na velkých letištích mají totiž aerolinky přesně určené časy, ve kterých jejich letadla mohou přistávat a vzlétat – takzvané sloty. Pokud je ale aerolinky nevyužívají alespoň z 80 procent, podle evropského pravidla 80/20 ztratí právo v následující sezóně sloty získat. Ty jsou pak nabídnuty konkurenčním společnostem.

Právě kvůli tomuto nařízení musela podle BBC létat s téměř prázdnými letadly například britská letecká společnost Virgin Atlantic. Jenom ve Velké Británii toto pravidlo platí na letištích Heathrow, Gatwick, Stansted, Manchester, London Luton a London City.

Aby aerolinky nemusely vysílat prázdná letadla, kterým se říká ghost plane (letadlo duchů), zrušily už podobné nařízení Čína a Hongkong.

Na otázku serveru iROZHLAS.cz, jestli se do podobných potíží dostaly i České aerolinie, mluvčí společnosti Vladimíra Dufková odpověděla, že pokud příslušné orgány EU neschválí výjimku z daného pravidla 80 procent pro uznání historických slotů, pak riziko, že o některé sloty na období příští zimní (2020) a letní sezóny (2021) společnost přijde, existuje.

„Záleží, jak se situace bude dále vyvíjet a jak k tomu přistoupí EU. Věříme, že zvítězí zdravý rozum a k této výjimečné situaci se bude přihlížet,“ uvedla Dufková. 

Stejný režim v Ruzyni

Mattia po týdnech v nemocnici dýchá sám. Zdravotní stav italského ‚pacienta 1‘ se pozvolna zlepšuje

Číst článek

Jedním z takzvaných koordinovaných letišť, na kterém platí podobný režim, je i pražské Letiště Václava Havla. „Jedná se o mezinárodní letiště, na kterých si musí letecké společnosti vyžádat jednotlivé sloty pro provoz svých leteckých linek, tedy časy pro přílet nebo odlet,“ popsala serveru iROZHLAS.cz Kateřina Pavlíková z tiskového oddělení letiště.

Sloty jsou jednotlivým aerolinkám přidělovány na léto a zimu zvlášť a to vždy na takzvané slotové konferenci.

Letiště ale podle Pavlíkové nepředpokládá, že by kvůli koronaviru přišly některé aerolinky o svůj slot. „Při podobných mimořádných situacích v minulosti, například při onemocnění SARS v roce 2003, instituce Evropské unie rozhodly, že tato pravidla nemusí dopravce splnit, jelikož se jednalo o vyšší moc,“ doplnila.

Petr Jadrný Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme