Volkswagen uzavře kvůli koronaviru své evropské závody. Výroba ve Škoda Auto skončí již ve středu

Německá automobilová skupina Volkswagen, do níž spadá i Škoda Auto, uzavře své evropské závody. K obnovení provozu by mělo dojít 5. dubna. Největšího výrobce aut na světě k tomu vede pandemie způsobená novým typem koronaviru a s ní související odbytové potíže. Poslední směna ve Škoda Auto bude tuto středu večer, informoval odborový předák Jaroslav Povšík. Automobilka se zatím oficiálně nevyjádřila.

Wolfsburg/Praha (Aktualizováno: 15:35 17. 3. 2020) Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Poslední směna ve většině provozů automobilky Volkswagen bude tento pátek (ilustrační foto) | Foto: Matthias Rietschel | Zdroj: Reuters

„Vzhledem k významnému zhoršení odbytu a zvýšené nejistotě, co se týče dodávek dílů do našich závodů, zastavíme v nejbližší době výrobu v závodech, které provozují značky koncernu,“ uvedl šéf automobilky Herbert Diess.

Česko v žebříčku připravenosti na pandemie dopadlo hůř než Turecko. ‚Stát selhal,‘ říká Kubek

Číst článek

Ke konci týdne se podle něj výroba zastaví ve španělských závodech, v portugalském městě Setubal, dále v Bratislavě a v italských provozech Lamborghini a Ducati. Většina německých a evropských závodů Volkswagenu se začne připravovat na pozastavení výroby na dva až tři týdny, uvedl koncern.

Závody skupiny Volkswagen v Číně provoz naopak znovu zahájily. Výjimkou jsou závody ve městech Čchang-ša a Urumči.

Škoda Auto zastaví výrobu

Na úterní tiskové konferenci oznámil premiér Andrej Babiš, že Škoda Auto uzavře v pátek výrobu. Nicméně sdělení odborů je jiné. Výroba v automobilce Škoda Auto se zastaví tuto středu ve 22.00, obnovena bude v neděli 5. dubna ve 22.00, řekl v úterý odborový předák Jaroslav Povšík. Odbory už v pondělí vyzvaly vedení firmy, aby přerušila výrobu na 14 dní a zaměstnance nechala doma v karanténě.

V pondělí Babiš řekl, že s výzvami na uzavření výroby ve Škodě Auto nesouhlasí. Automobilku zároveň označil za klíčovou část české ekonomiky. V úterý ale poznamenal, že pochopil, že jde o dobré opatření. „Bereme to na vědomí. Když zavře taková fabrika, má dopad na celý řetězec,“ poznamenal premiér.

Ministerstvo povolilo použití Remdesiviru, nemocnice ho žádá pro pacienta v kritickém stavu

Číst článek

Chce se zeptat Škody Auto, jaký bude dopad na další firmy. Jde o klíčovou část české ekonomiky, zdůraznil. Škoda Auto zaměstnává přes 30 tisíc lidí. Na její výrobu je zároveň napojeno velké množství subdodavatelů.

Náměstek ministryně práce Robina Povšíka z ČSSD ještě před Babišovým oznámením uvedl, že automobilka Škoda Auto by měla kvůli šíření nového koronaviru zastavit výrobu.

Dvoutýdenní karanténu pro všechny tamní zaměstnance požadovaly také odbory mladoboleslavské automobilky, kde se již dříve objevil první potvrzený případ nákazy koronavirem.

Podle Povšíka panuje mezi zaměstnanci automobilky strach. „Mezi zaměstnanci fabriky panuje obrovský strach. Denně se jich tam schází možná i 20 tisíc. Navíc tam vznikají obrovské nerovnosti, kdy je část lidí na home office doma, hlídají si děti za 100 procent platu. A ostatní se po sobě plazí na linkách a kašlou si d obličejů,“ uvedl pro Radiožurnál.

V pondělí oznámil dočasné uzavření svých evropské závodů, včetně továrny ve slovenské Trnavě, francouzský výrobce automobilů PSA. Téhož dne o přerušení provozu ve většině závodů informoval rovněž italsko-americký konkurent Fiat Chrysler Automobiles. Odstávky mají u obou automobilek trvat do 27. března.

Dopady pandemie koronaviru

Volkswagen je největším výrobcem aut na světě, skupina vlastní celkem 12 značek. Patří mezi ně značky osobních automobilů Volkswagen, Audi, Seat, Škoda, Bentley, Bugatti, Lamborghini a Porsche, značky nákladních aut MAN a Scania a rovněž užitkové vozy Volkswagen a motocykly Ducati.

Odboráři automobilek Škoda a Hyundai žádají 14denní karanténu. Zastavila by se výroba

Číst článek

Německý automobilový koncern Volkswagen loni zvýšil provozní zisk o 22 procent na 16,9 miliardy eur, tedy v přepočtu 462,5 miliardy korun. Automobilka zvýšila zisk v divizích VW, Porsche, Seat a Škoda, pomohl jí ale i návrat divize Bentley k ziskovosti.

Koncern nicméně uvedl, že šíření nového koronaviru mu znemožňuje poskytnout výhled na letošní rok.

„Na globální ekonomiku teď dopadá šíření koronaviru. Není jisté, jak dlouho a jak vážně bude působit i na skupinu Volkswagen. V současné době je téměř nemožné dát spolehlivý výhled,“ uvedl v prohlášení finanční ředitel skupiny Frank Witter.

jbi, aur, ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme