Krach cestovních kanceláří je přirozený jako v jiném podnikání, říká mluvčí ACK
Od začátku roku zkrachovalo už šest cestovních kanceláří. Jen za minulý týden to byly tři. Jako první se do problémů dostala BG Travel, která se specializovala na Bulharsko, a krach se dotkl asi tří stovek klientů. Druhou byla CK Globaltour, která se specializovala na prodej zájezdů do Turecka. A v problémech je nyní údajně také Majestic Travel, podle televize NOVA dokonce vyhlásila bankrot. Do finančních potíží se ještě dřív dostaly taky Asteri tour, Redgreentours a CK Filip.
Čtyřicet klientů Majestic Travel zůstalo bez zavazadel a ubytování v Chorvatsku. Řidič autobusu jim prý odmítl zavazadla vydat s odkazem na to, že jim cestovní kancelář nezaplatila. „Pán v autobuse nám nechce, a samozřejmě nemůže, protože nedostal zaplaceno, vydat zavazadla,“ potvrdila jedna z turistek Marie Vaněčková.
Stránky internetové společnosti Majestic Travel jsou nedostupné. Postižení klienti se nemůžou dovolat ani majitelce cestovní kanceláře. Ozval se jeden z klientů, který po telefonu potvrdil informace o zavazadlech.
O krachu cestovních kanceláří jsme na Rádiu Česko mluvili s Janem Papežem, mluvčím Asociace cestovních kanceláří
„Momentálně je situace taková, že ubytování zajištěno máme, ale bohužel stále jsou veškerá naše zavazadla v držení, jako takzvaní rukojmí doposud nevyjasněného sporu cestovní kanceláře a přepravní společnosti,“ řekl.
Informaci o tom, že cestovní kancelář Majestic Travel vyhlásila bankrot, Asociace cestovních kanceláří zatím ale nepotvrdila.
„To nemohu potvrdit, protože oficiálně taková informace od cestovní kanceláře nebyla vydána a není tedy oficiálně bankrot potvrzený. Uvidíme, co se stane dnes, protože o víkendu jsou ty věci komplikovanější,“ řekl na Rádiu Česko Jan Papež mluvčí Asociace cestovních kanceláří.
Doplnil, že pro klienty v Chorvatsku v tuto chvíli není podstatné, co se s Majestic Travel děje, ale to, zda mají u sebe kartičku pojištěnce od pojišťovny, která cestovní kancelář pojistila.
„A musí se spojit s asistenční službou této pojišťovny. Ta je v této chvíli povinna se o ně postarat, ačkoli ještě nemusí mít informaci o tom, že cestovní kancelář je v úpadku,“ vysvětlil. „Pojišťovna má povinnost neodkladně zařídit jejich návrat do ČR, aby se nedostali do nouze,“ dodal.
Jiná věc nastane podle mluvčího ACK pro klienty, kteří ještě neodcestovali. „Pokud cestovní kancelář v úpadku není, jejich peníze budou ohroženy. Pokud ovšem v úpadku bude, jejich peníze vyplatí pojišťovna,“ přiblížil.
Letošní krach šesti cestovních kanceláří je podle mluvčího přirozená záležitost jako v každém jiném podnikání. „Podstatou ovšem je, že klienti jsou chráněni zákonem 159 a pojišťovna se o ně postará. To je rozdíl od autobazarů, developerů a podobně, že v tomto oboru jsou klienti chráněni,“ vysvětlil.