Krize nabízí firmám i šanci k růstu
Evropské hospodářství čeká opětovné zpomalení. Shoduje se na tom stále více expertů, podle kterých bude ale takzvané druhé dno způsobené současnou dluhovou krizí mělčí, než to nedávné. Česká ekonomika a firmy na něj přesto zprostředkovaně doplatí.
Jak ale vyplývá z průzkumu, který společnost PricewaterhouseCoopers provedla v rámci soutěže Krizi navzdory, i současné a očekávané budoucí problémy nabízejí firmám šanci růst.
„Do soutěže se nám přihlásilo asi 80 firem a všechny se snažily s krizí poprat. Víceméně ji vzaly jako příležitost a ve většině případů našly i možnosti k růstu. V soutěži se objevilo mnoho inovativních nápadů,“ uvedl řídící partner Pricewaterhouse Česká republika Jiří Moser.
Krizi považuje za jednu z největších za posledních několik desítek let, při níž se firmy dostaly pod obrovský ekonomický tlak. Aby obstály, zaměřily se podle jeho zkušeností především na kvalitu svých produktů, na nové zákazníky, nové trhy. Některé firmy odešly z ČR obchodovat na jiné trhy, jiné se nebály investovat do vývoje a výzkumu a úplně přepracovat své produktové portfolio. Další zavedly zcela nové funkce do vztahu se zákazníky.
„Jedna firma dokonce začala podnikat právě v době krize, což ukazuje, že nápady tady skutečně jsou. Pokud se správně aplikují, mohou vést k úspěchu i ve složité situaci,“ řekl Jiří Moser.
K zásadám úspěchu podle jeho slov patří inovace, vývoj nových produktů, investice do vývoje a výzkumu, nový přístup k zákazníkům, zaměření na marketing a „chytré řízení nákladů“.
„Není to jenom o tom, ořezat náklady na kost, ale je to o tom najít maximálně efektivní způsob jak pracovat,“ doplnil Jiří Moser.
Českou ekonomiku považuje za jednu z nejodolnějších na světě. Důkazem toho je, že zde – na rozdíl například od západní Evropy – nezkrachovaly žádné velké společnosti.
Soutěž Krizi navzdory se týkala deseti odvětví od výrobních podniků až po ty, které se zabývaly službami.