Kuba: Potřebujeme český export rozvrstvit, 50 procent tvoří 10 velkých exportérů

Snahou nedávno schválené exportní strategie ČR je mimo jiné zajistit kvalitnější nabídku služeb pro exportéry, klást důraz na malé a střední podniky či posílit export na mimoevropské trhy. Pro první roky jsou jako prioritní definovány mimo jiné země BRICS (Brazílie, Rusko, Indie, Čína, Jižní Afrika). Ovšem jak se dnes bude podnikatele snažit přesvědčit konference s názvem Není jen BRICS, výborné příležitosti jsou i v dalších zemích.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

TK ministerstva průmyslu a obchodu ke kvalitě pohonných hmot, ministr Martin Kuba

TK ministerstva průmyslu a obchodu ke kvalitě pohonných hmot, ministr Martin Kuba | Foto: Filip Jandourek

Ministr průmyslu a obchodu Martin Kuba na Rádiu Česko připomněl, že při pomoci českým podnikům při exportu na mimoevropské trhy je zásadní implementace strategie podpory exportu, kterou v březnu schválila vláda.

„Nám se podařilo úsporami uvnitř resortu navýšit počet českých zahraničních zastoupení z 35 na 70. Chceme do těch a atraktivních zemí, které jsme vybrali, posunout české zástupce obchodu, aby tam byli kontaktními místy pro české firmy,“ řekl Kuba.

Přehrát

00:00 / 00:00

Hostem Rádia Česko na téma český export byl ministr průmyslu a obchodu Martin Kuba

Dodal, že při výběru těchto zemí se vycházelo z ekonomických parametrů. „Jaký je tam růst HDP, v jaké fázi ekonomického růstu se daná země nachází, jaký má podíl na světovém obchodu. Díky těmto parametrům jsme se dostali na 12 prioritních zemí a 25 zemí zájmových. Tyto země jsme konzultovali jak se svazem průmyslu, tak i s Hospodářskou komorou“ vysvětlil.

Mezi 12 prioritními zeměmi jsou například Irák, Kazachstán, Mexiko, Srbsko, Turecko, USA, JAR či Vietnam. „Velmi zajímavé jsou země ASEANu, kam patří trhy třeba Thajska, Indonésie a Malajsie. Zajímavé jsou pro nás země ze Společenství nezávislých států, trhy kde jsme historicky poměrně dobré postavení a měli a po revoluci jsme ho možná zbytečně ztráceli,“ přiblížil.

50 procent českého exportu tvoří 10 velkých exportérů

Kuba upozornil, že zástupci, které bude MPO do vybraných zemí posílat, bude ministerstvo vybírat společně s podnikateli. „Aby to nebyli úředníci, ale lidé z oblasti byznysu, kteří třeba v dané oblasti mají nějaké zkušenosti,“ řekl.

V České republice je podle Kuby potřeba vytvořit systém, aby se informace od zástupců dostávaly k malým a střední podnikatelům. „Protože my máme problém, že 50 procent českého exportu tvoří 10 velkých exportérů. Potřebujeme rozvrstvit český export a posunout malé a střední hráče do ligy těch, kteří se dokážou na těchto trzích uplatnit,“ doplnil.

Zásadní pro podporu českého exportu jsou vládní agentury Czechinvest a Czechtrade. Podle ministra je ale při vysílání zástupců do mimoevropských zemí důležité, aby tyto zástupce zastřešovalo MPO.

„A to právě proto, že vstupujeme na nové trhy. Kde agentura Czechtrade takové slovo jako v Evropě mít nemusí. Jsou to trhy s jiným politickým uspořádáním. Třeba v Rusku musí to jednání vždycky probíhat na úrovni ministerských úředníků a gubernátora,“ přiblížil.

Tomáš Pavlíček, Barbora Kreuzerová, bre Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme