Kvalita benzinu se výrazně zlepšila, lednová inspekce hlásí jeden vadný vzorek

V lednu odhalila České obchodní inspekce pouze jeden vzorek nekvalitního paliva. To v porovnání s výsledky kontrol loňského roku výrazný znamená výrazný nárůst kvality benzinu a nafty.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Čerpací stanice a ceny pohonných hmot | Foto: Khalil Baalbaki

Česká obchodní inspekce v lednu odebrala 172 vzorků. Nevyhověl jeden jediný, což je 0,6 % z celku. Jednalo se o závadnou naftu, která neodpovídala normě ohledně bodu vzplanutí. V prosinci loňského roku to přitom bylo sedm nevyhovujících vzorků z 201 celkem. I v porovnání s loňským rokem je jeden odhalený vzorek prakticky o 6 méně.

Kontroly nejčastěji odhalí dva typy závad. Buď ty neúmyslné, vzniklé technologickou nekázní, například když při přepravě nedojde k úplnému vyčerpání cisterny a do nafty se dostane v malém množství benzín. Tím se sníží bod vzplanutí a hned je problém. Ale jen pro čerpací stanici, motoristům taková závada nijak neublíží.

Přehrát

00:00 / 00:00

O stavu pohonných hmot informoval redaktor Petr Jansa

Pak jsou to závady, které už jsou daleko nebezpečnější, a vznikají úmyslným mícháním nafty nebo benzinu s něčím, co do něj nepatří nebo ne v takovém množství.

„Mezi těmi odchylkami jsou velice často například příliš vysoký podíl biosložky. Třeba i čtyřicet pět až padesát procent je zjišťováno. Nebo se tam objeví síra, která už vůbec v tom palivu nemá co dělat,“ konstatuje Tomáš Mikšovský z Petrolmédia.

Jsou závady, které se loni objevily ve větším množství. Ostatně jedna pumpa v Praze dostala za prakticky poloviční příměs etanolu v benzinu pokutu pět milionů korun.

Tyto závady jsou nebezpečné i pro motory našich aut. Především se to týká nafty, která je smíchávána například s motorovými oleji, a v posledních letech i třeba s převodovkovými. To je ještě nebezpečnější, motoru auta hrozí zanesení nebo zadření.

Značná příměs etanolu, kterého má být v benzinu jen 5 %, pak sice našemu autu na první pohled nic neudělá, ale dlouhodobě může poškodit například gumové části palivového systému.

Takže tankovat bychom měli jenom u osvědčených a prověřených čerpacích stanic. Velké řetězce si třeba nechávají kontrolovat svá paliva nezávislou firmou. Zákazníci tak mají větší záruku, že nenatankují něco, co jejich autu ublíží.

Petr Jansa Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme