Květiny, večeře s afrodisiaky i speciální slevy. Valentýn je svátek i pro obchodníky

Obchodníky čeká jeden z vrcholů sezony – Valentýn. Na svátek zamilovaných se totiž řadě z nich výrazně zvedají tržby, což platí zejména pro květinářství, cukrářství či restaurace. Podle některých průzkumů Češi za dárek k Valentýnovi utratí v průměru 650 korun, tedy zhruba stejně jako loni.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Čokoláda (ilustrační foto) | Foto: licence Creative Commons Atribution-NonCommecial-NoDerivs 2.0 Generic, Korona Lacasse

Příslovím, že láska prochází žaludkem, se nechaly inspirovat desítky restaurací po celém Česku. „Bylo to celkem rychle vyprodáno,“ říká Víťa Bajčanová, provozní restaurace v centru Prahy.

„Jsou tam mořské sasanky, asi to ozvláštníme ještě o mořského ježka, což je velice silné afrodiziakum. Jako bonus dostanou určitě nějakou skleničku sektu nebo crémantu. Je tam ještě jehněčí burgříček a pak je tam tažená veverka se steakem z hovězí roštěnky,“ popisuje valentýnské menu.

Přehrát

00:00 / 00:00

Příspěvek o valentýnských nabídkách obchodů a restaurací natočila redaktorka Zuzana Švejdová

Přestože jde o původně anglosaský svátek, svatého Valentýna slaví podle některých průzkumů už bezmála dvě třetiny Čechů. Toho využívají i obchodníci, kteří se na svátek zamilovaných připravují už s předstihem.

Nejvíc lidé utrácejí za květiny – svoji partnerku tak potěší přibližně každý třetí Čech. U pokladny nechají i několik set korun.

„Nejvíc se prodávají růže, zejména rudé, potom míchané kytice. Průměrně tu nechají kolem třech stovek,“ líčí pražská květinářka Hana, která prý na Valentýna oproti jiným dnům prodá i dvojnásobek květin.

Většina prodaných kytic v českých obchodech je z ciziny, nejčastěji z Holandska. Pro zajímavost – ročně se do Česka dovezou květy za více než miliardu korun. A nejvíc se jich prodá právě na Valentýna.

Dort, kabelka i výlet

Významné místo mají mezi valentýnskými dárky také sladkosti.

„Nejoblíbenější jsou ručně zdobené šlehačkové a ovocné dorty z naší vlastní výroby. Loni na Valentýna jsme jich prodali na 4,5 tisíce kusů. Letos plánujeme prodej ještě o čtvrtinu vyšší,“ říká mluvčí jednoho řetězce s potravinami Pavla Hobíková.

„Čím dál více našich zákazníků si dorty objednává s předstihem na daný termín i hodinu, aby měli jistotu, že skutečně pořídí ten, který chtějí,“ dodává.

Na Valentýnu vydělávají i obchodní centra. „Trend valentýnských nákupů se v českých domácnostech čím dál více zabydluje. Je to vidět i na číslech, kdy v loňském roce rostly v meziročním srovnání tržby v týdnu před svátkem Valentýna téměř o čtyřicet procent,“ popisuje manažerka outletového centra Anna Karásková.

„Z našich zkušeností vyplývá, že mezi nejčastější poptávané oděvy a módní doplňky na svátek zamilovaných patří dámské spodní prádlo, halenky. Z doplňků jsou to pak zejména kabelky a šperky,“ podotýká Karásková.

Na svátek se připravily dokonce i některé banky. Zákazníci mohou získat valentýnské bonusy.

„Můžou si aktivovat slevy na platebních kartách například v prodejně na čokolády, spodního prádla nebo samozřejmě i při návštěvě restaurace,“ říká mluvčí jednoho bankovního domu Petr Plocek.

„Jakmile platí u obchodníka, tak se jim automaticky odečítá sleva, na kartách můžou klienti ušetřit až 20 procent,“ vysvětluje, jak bonus funguje.

Speciální valentýnskou nabídku mají v nabídce i některé cestovní agentury. Při cestě po Evropě například lidé zaplatí cenu jen za jednu osobu, druhá jede zdarma.

Valentýn - průzkum | Foto: Český rozhlas

ČRo, Zuzana Švejdová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme