Kvůli reformám nejspíš zdraží zájezdy do Řecka. Letos ale ještě ne
Dovolená v Řecku bude zřejmě příští rok dražší. Důvodem je zvýšení DPH pro ubytovací zařízení, restaurace a dopravu. Řecko také zrušilo daňové slevy pro ostrovy. Tyto změny jsou součástí balíku úsporných reforem, které výměnou za finanční pomoc požadovala eurozóna.
DPH na ubytování stoupne od října z 6,5 na 13 procent, v případě restaurací nebo jízdného pak ze 13 na 23 procent, a to už od tohoto týdne.
Individuální turisté už v Řecku změny pociťují, pro klienty cestovních kanceláří se ale letos ceny zájezdů nezvýší.
„Pro klienty cestovních kanceláří se letos v této letní sezóně cenově nic nemění, protože ty kontrakty jsou vlastně hotové. Služby mají cestovní kanceláře zpravidla předplaceny,“ potvrzuje Stanislav Zíma z Exim Tours.
Dovolená v Řecku bude zřejmě příští rok dražší. Důvodem je například zvýšení DPH pro ubytovací zařízení, restaurace a dopravu
Uzavírání smluv na příští rok je teprve na začátku a potrvá do října. Řekové vyčkávali, protože nevěděli, k jakým změnám dojde. Zdražení ovšem nemůže být moc velké, aby turisty od cest do Řecka neodradilo.
„U ubytování i u stravovacích služeb se dá očekávat zvýšení cen pro příští rok v rozmezí 5 až 10 procent. Nicméně řečtí hoteliéři se pohybují ve středomořském prostoru, budou muset brát v úvahu cenovou politiku v Turecku, ve Španělsku, v Itálii a v dalších. Takže můj názor je, že celé to navýšení nepromítnou do cen,“ uvažuje Zíma.
Každým rokem jezdí do Řecka přes 300 000 Čechů. Řecko je jedničkou v leteckých zájezdech. Letos ho nejspíš čeká rekordní sezona, přestože prožívá těžkou finanční krizi.
Ani podle Jana Osúcha z CK Fischer není jisté, že se zvýšení daní plně promítne do cen hotelů. Petr Šatný z CK Alexandria upozorňuje, že je předčasné o cenách na příští rok spekulovat. Ovlivňuje je totiž řada faktorů.
„Do ceny se promítá především to, kolik v daném hotelu poptáváte pokojů, jak dlouhou sezónu jste v hotelu schopni vytvořit, jaká je poptávka po dané oblasti, ale také jaká je konkurence na trhu. To všechno má na cenu vliv. A také to, jakou má daná cestovní kancelář pozici na trhu, jak dlouhé jsou vztahy s daným hotelem a s daným partnerem, a o tom všem budeme s hotely jednat,“ přibližuje Šatný.