Kvůli ukrajinské krizi přichází Řízení letového provozu o miliony korun

Ukrajinská krize krátí zisky i tuzemských leteckých podniků. Konkrétně Řízení letového provozu na konfliktu tratí minimálně miliony korun. Dřív totiž letadla ze západní Evropy přelétala celou Českou republiku a dál pokračovala přes Ukrajinu do Asie. Po uzavření ukrajinského vzdušného prostoru se ale lety přes Česko zkrátily. A tak dopravci platí méně i za navigační služby.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Kondenzační stopa za letadlem

Kondenzační stopa za letadlem | Foto: Licence Public Domain, volné dílo, Arpingstone

V přítmí velkého sálu svítí obrazovky desítek počítačů. Dispečeři na nich sledují asi 35 letadel, která se právě pohybují ve vzdušném prostoru České republiky.

„Pro letecké dopravce je český vzdušný prostor velice atraktivní, letové trasy jsou tvořeny tak, aby jim co nejvíce vyhovovaly. I cena je příznivá,“ vysvětluje Richard Klíma z řízení letového provozu.

Přehrát

00:00 / 00:00

Ukrajinská krize poznamenala zisky Řízení letového provozu o miliony korun, informuje Jaroslav Skalický

Uzavření ukrajinského vzdušného prostoru po sestřelení malajsijského letadla změnila i situaci na českém nebi.

Aby letadla obletěla ukrajinský vzdušný prostor, aerolinky je odklánějí z nejpřímější trasy mezi západem a východem více na jih. Většina jich tak letí jen nad západními a jižními Čechami.

Počet přeletů roste, trasy se ale krátí

„Ve chvíli, kdy jsme měli nejoptimálnější trasy, že u nás létala letadla ty nejdelší vzdálenosti 450–500 kilometrů, tak se letové trasy významně zkrátily až třeba na 150–200 kilometrů,“ uvádí Klíma.

Dřív přitom přelétávala celou republiku. Změna se projevila tak, že počet přeletů nad Českem sice dosáhl loni rekordních čísel, finanční příjmy se ale zvedly jen minimálně.

Dispečink řízení letového provozu nad Českou republikou | Foto: David Kabele

Letečtí dopravci platí za služby řízení letového provozu podle maximální vzletové hmotnosti letadel a vzdálenosti, kterou nad českým územím uletěla.

„Vždy má letecký dopravce možnost si vybrat. Různé vzdušné prostory, různé trasy,“ dodává Richard Klíma.

Jak vysvětluje, software dopravce při plánování počítá s cenou za letové provozní služby a může vypočítat trasu nejkratší i ekonomicky nejvýhodnější.

Loni se v českém vzdušném prostoru pohyboval rekordní počet letadel - 725 tisíc. Proti předchozímu roku se jejich počet zvýšil skoro o 4 procenta.

IATCC - Národní integrované středisko řízení letového provozu České republiky v Jenči u Prahy | Foto: Řízení letového provozu České republiky

Milan Kopp, Jaroslav Skalický Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme