Legendární polské loděnice se zachránily?

Polská vláda a Evropská komise dosáhly kompromisu ohledně privatizace loděnic v Gdyni a Štětíně. Komise požadovala jejich odprodej, jinak by musely vrátit státní dotace, což by znamenalo jejich zánik.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Vstupní brána do loděnice v Gdaňsku | Foto: Martin Dorazín

Polská vláda přistoupila na plán komisařky pro ochranu konkurence Neelie Kroesové, která původně vůbec nebyla nakloněná záchraně polských loděnic. Loděnice musí rozprodat veškerý svůj majetek a z výnosu zaplatí dluhy, zato ale nebudou muset vrátit státní pomoc ve výši jedné miliardy eur.

Noví majitelé podle dohody převezmou všechny současné zaměstnance, sami ale rozhodnou, co se bude v loděnicích dál vyrábět. Pro polskou vládu je prioritou stavba lodí, která má v Polsku dlouhou a slavnou tradici. Navíc v loděnicích v Gdyni a Štětíně vznikly první nezávislé odbory v zemích bývalého sovětského bloku.

Evropská komise by raději viděla univerzální strojírenskou výrobu, která tolik nepodléhá výkyvům trhu. Evropští výrobci lodí totiž čelí agresivní konkurenci čínských a korejských loděnic.

Martin Dorazín, Miroslav Panuška Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme