‚Stoprocentní důvěra.‘ Letadla Boeing 737 MAX mohou po úpravách opět do vzduchu

Americký Federální úřad pro letectví (FAA) povolil obnovit provoz letadel Boeing 737 MAX, který byl v březnu loňského roku zastaven po dvou tragických nehodách. Úřad ve středu ale zároveň oznámil, že obnovení provozu je podmíněno úpravami letadel a novým školením pilotů. Očekává se, že návrat letadel do provozu nyní bez průtahů schválí i další úřady, včetně evropských.

Washington (Aktualizováno: 18:15 18. 11. 2020) Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Letadlo 737 MAX bylo nejprodávanějším modelem americké firmy Boeing | Foto: Lindsey Wasson | Zdroj: Reuters

Nařízení, které umožňuje návrat letadel 737 MAX do provozu, podepsal šéf FAA Steve Dickson. Uvedl mimo jiné, že má teď v bezpečnost letadel Boeing 737 MAX stoprocentní důvěru. Rozhodnutí úřadu tak otevírá cestu k obnovení dodávek letounů a k zahájení jejich komerčního provozu do konce letošního roku.

Telekomunikační firma CETIN uzavřela miliardový kontrakt na výstavbu 5G sítí s Ericssonem

Číst článek

Boeing byl nucen provoz svých nejprodávanějších letadel 737 MAX v celém světě přerušit po nehodách v Indonésii a v Etiopii. Při nich zahynulo 346 lidí. Jako problém se ukázal systém řízení letu, kvůli kterému byl výrobce nucen provést úpravy. Stroj nemohl do vzduchu po 20 měsíců, což je nejdelší taková pauza v dějinách komerčního letectví.

Podle Dicksona udělal úřad vše, co je v lidských silách, aby zajistil, že se takové nehody už nebudou opakovat.

„(Designové změny) odstraňují příčiny těchto nehod,“ uvedl šéf FAA v rozhovoru s agenturou Reuters. Dickson je bývalý armádní i komerční pilot. Koncem září letoun 737 MAX osobně otestoval v doprovodu dalších pilotů ze svého úřadu.

Bezpečnost letadla však zpochybňují někteří pozůstalí. „Kvůli agresivnímu tajnůstkářství FAA nemůžeme věřit, že Boeing 737 MAX je bezpečný,“ konstatoval Američan Michael Stumo, který přišel v loňské havárii v Etiopii o 24letou dceru. Některé rodiny pozůstalých se s Boeingem soudí.

Cestování za hranice bez testu bude možné až na 24 hodin, ale jen v nutných případech

Číst článek

V Evropě o zastavení provozu letadel 737 MAX loni rozhodla Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA). Ta ale už minulý měsíc uvedla, že letadlo považuje po nařízených úpravách za bezpečné, čímž dala najevo, že se schválením k provozu nebude otálet, poznamenala agentura DPA.

Agentura Reuters nicméně připomíná , že nehody letadel řady MAX znamenají konec americké dominance v oblasti letecké bezpečnosti. Zatímco dříve po desetiletí velké i malé státy kopírovaly rozhodnutí FAA, nyní o uvedení do provozu v Evropě, Kanadě, Brazílii, Číně a jinde rozhodnou tamní regulační úřady.

Jakmile se letadlo vrátí do provozu, Boeing spustí středisko, které bude nonstop monitorovat u všech letů strojů MAX cokoli, co by mohlo zkomplikovat let - od zaseknutého přistávacího zařízení po zdravotní komplikace, sdělily agentuře Reuters tři obeznámené zdroje.

Odstavení letadel 737 MAX z provozu stálo jejich výrobce kolem 20 miliard dolarů (444,5 miliardy korun). Zasáhlo dále dodavatele podniku a vyvolalo vyšetřování Boeingu a FAA, mimo jiné kvůli nedostatečné transparentnosti a slabému dohledu při vývoji letadel.

Boeing responds to FAA approval to resume 737 MAX operations, acknowledges more work to do with other global regulators.

Release: bit.ly/3kFXbl1

14:48 – 18. 11. 2020

459 1581

Co se týče amerických leteckých společností, American Airlines a United Airlines se chystají stroj na komerční linky pustit v prvním čtvrtletí příštího roku; Southwest Airlines pak ve druhém kvartálu.

Akcie Boeingu ztratily více než polovinu hodnoty, postupně se ale zotavují. Kolem 16.40 SEČ si na burze v New Yorku připisovaly kolem dvou procent na 212,4 dolaru.

„Letadlo 737 MAX bude teď bude mít problém s poptávkou. Boeing bude muset najít aerolinky ochotné stroje odebírat,“ řekl analytik Jonathan Raviv ze společnosti Citigroup. U výroby čeká návrat k normálnímu stavu nejdříve v roce 2023.

V Evropě do konce roku

Pro Evropu bude další provoz strojů Boeing 737 MAX záležet na rozhodnutí Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA), která je na amerických úřadech nezávislá.

Podle leteckých odborníků by to však nemusel být dlouhý proces, EASA totiž už v minulém měsíci uvedla, že letadlo považuje po nařízených úpravách za bezpečné. Tím podle agentury DPA dala najevo, že se schválením k provozu nebude otálet. V leteckých krizích se spekuluje o termínu do konce roku, možná krátce po něm.

Soud vyhlásil moratorium pro ČSA a Smartwings. Při odkladu splatnosti dluhů nelze vyhlásit úpadek

Číst článek

I po povolení však obnovení provozu bude chvíli trvat. „Po udělení letové způsobilosti bude následovat proces, který bude zahrnovat modifikace hardware i software, kontroly, výcvik posádek, školení techniků a další činnosti podle požadavků EASA, což bude vyžadovat určitý čas. Budeme postupovat podle podmínek, které budou stanoveny EASA pro znovuzavedení letadle Boeing 737 MAX do provozu,“ vysvětlila mluvčí tuzemské letecké společnosti Smartwings Vladimíra Dufková.

Smartwings v současnosti vlastní sedm letadel typu Boeing 737 MAX 8, dalších 21 strojů se navíc společnost chystala převzít ještě během loňského roku.

Po celou dobu na nich podle mluvčí dopravce provádí pravidelnou údržbu pro tzv. dlouhodobé stání doporučenou výrobcem letounu. To obnáší například kontrolu podvozku, motoru, brzd, kontrolu úniku provozních kapalin, kontrolu vlhkosti, testy jednotlivých systémů a další.

Společnost v závěru minulého roku vyčíslila ztráty kvůli odstavení na více než 1,5 miliardy korun. Náhradu škody nyní aerolinky vymáhají po americkém výrobci. Server zdopravy.cz minulý týden napsal, že Smartwings získaly zpět část záloh ve výši téměř deset milionů dolarů (asi 224,6 milionu korun) od Boeingu za nedodané letadlo 737 MAX.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme