Letecké společnosti budou mít podle odhadů meziročně o osm procent nižší zisk

O vysokých ziscích už se leteckým společnostem může jen zdát. Mají za sebou krizi, která před několika lety zamíchala celým trhem a donutila některé velké národní aerolinky, aby se uchýlily pod ochranná křídla svých vlád. Nějaký čas se zdálo, že to pomohlo. Teď se ale objevily nové varující zprávy. Tu poslední vydalo Mezinárodní sdružení pro leteckou dopravu.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Letiště Václava Havla, letadlo, České aerolinie (ilustrační foto)

Letiště Václava Havla, letadlo, České aerolinie (ilustrační foto) | Foto: Filip Jandourek

Sdružení zhoršilo odhad zisku světových leteckých společností za letošní rok o 8 procent na 11 miliard a 700 milionů dolarů, tedy v přepočtu zhruba 225 miliard korun.

Částku si rozdělí 200 leteckých společností, které jsou členy tohoto sdružení. Varující je rychlost, s jakou odhady zisků padají. Ještě v červnu sdružení předpokládalo zisk svých členů o miliardu dolarů vyšší. Zářijová prognóza znamená velký propad.

Chronické potíže aerolinek tak pokračují i přes náznaky zlepšení. Dlouhodobé ekonomické problémy se přelily z Ameriky a Evropy na ostatní kontinenty. Podle sdružení stojí za snížením zisků například nižší poptávka v Asii.

Klesl zájem o nákladní dopravu

Dalším důvodem je především zpomalení poptávky po nákladní letecké přepravě. To je důsledek neustále se prodlužující recese, se kterou se potýkaly všechny velké ekonomiky. Šetří však i cestující, kteří na stoupající náklady nechtějí přistoupit.

Náklady leteckých společností zvyšuje hlavně dražší ropa. Aerolinky musí také dodržovat ekologické požadavky, například příkaz Evropské unie, aby letecké společnosti platily za svoji palivovou stopu v atmosféře. To je cosi jako emisní povolenky, které platí podniky v unii.

Tyto položky nemohou snížit ani takzvané nízkonákladové letecké společnosti. Výrazný propad zisků zaznamenal třeba symbol tohoto segmentu, irská firma Ryanair, jejíž zákazníci často přecházejí ke konkurenci, například společnosti EasyJet.

Akcie Ryanair mají za sebou patnáctiprocentní propad. Firmu ohrožuje i to, že její politice slev se přizpůsobují i velké tradiční společnosti. Na to doplácí jiné menší letecké firmy. Ty jsou v nevýhodě, protože si obtížněji vytváří finanční rezervy a ostrá konkurence je pro ně nebezpečnější.

Jitka Hanžlová, kko Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme