Letecké společnosti dobrovolně odškodní klienty jen asi v pětině případů

Desítky cestujících ročně řeší problémy s leteckými dopravci. Vyplývá to z údajů Evropského spotřebitelského centra. Jde hlavně o opožděné nebo zrušené spoje. Právě v takových situacích mohou lidé požadovat od dopravce finanční kompenzaci.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Letiště Václava Havla, Praha

Letiště Václava Havla, Praha | Foto: Filip Jandourek

Právo na odškodnění mají cestující v případě, že byl jejich let opožděn o více než tři hodiny, byl přesměrován na jiné letiště nebo ho dopravce zrušil.

Kompenzaci mohou lidé požadovat i tehdy, když je společnost kvůli nadměrné rezervaci letenek nepustila na palubu letadla nebo jim byla změněna přepravní třída za nižší – například z první třídy na ekonomickou. V neposlední řadě mohou lidé nárokovat náhradu za poškozené nebo ztracené zavazadlo.

Přehrát

00:00 / 00:00

Desítky cestujících ročně řeší problémy s leteckými dopravci. Za zpoždění nebo zrušení spoje mohou požadovat finanční kompenzaci

Výše odškodného je dána evropským nařízením. Až 250 eur mohou lidé dostat u letů do 1500 kilometrů. Pokud je cesta delší, náhrada škody činí 400 eur. Nejvyšší částka, na kterou mohou cestující dosáhnout, je pak 600 eur, a to u letů dlouhých více než 3500 kilometrů.

Existují ale výjimky, kdy lidé nemají na kompenzaci nárok vůbec. „Cestující nemají právo na paušální náhradu škody v případech, kdy je významné zpoždění nebo zrušení letu způsobeno mimořádnou okolností, jako je stávka, případně rozmarem počasí, jako je například písečná bouře, v zimě vánice a podobně,“ vysvětluje Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra.

Od dvou hodin zpoždění mají cestující nárok také na občerstvení, jako je voda nebo bageta. Čím déle musí čekat, tím více se služby rozšiřují – dopravce by měl například umožnit lidem zkontaktovat jejich blízké a zaplatit telefonní hovor. Když zpoždění trvá přes noc, letecká společnost musí klientům zajistit i ubytování.

Nespokojení cestující by se měli obrátit přímo na leteckou společnost. Ne všichni dopravci ale žádosti vyhoví – dobrovolně klienty odškodní jen zhruba v pětině případů. Lidé se pak mohou obrátit buď na Evropské spotřebitelské centrum, nebo na firmy, které se odškodněním přímo zabývají.

Kompenzace mohou cestující nárokovat dokonce až tři roky zpětně. Při uplatňování náhrady se ale musí prokázat letenkami, palubními vstupenkami, případně cestovními pokyny k zájezdu.

Zuzana Švejdová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme