Letecké společnosti si v EU musejí kupovat emisní povolenky
Co se řeklo, to platí. Od ledna si také letecké společnosti létající do států Evropské unie budou muset kupovat emisní povolenky. Budou se na ně ohledně vypouštění oxidu uhličitého vztahovat podobné podmínky jako na jiné znečišťovatele ovzduší. Ty uvádí unijní směrnice z roku 2008. Soudní dvůr Evropské unie v Lucemburku dnes rozhodl, že je směrnice platná a vztahuje se i na neunijní letecké společnosti.
Pro letecké společnosti to znamená, že si od ledna budou nakupovat povolenky na vypouštění CO2 stejně jako továrny nebo energetické podniky. Letecké společnosti budou také součástí trhu s povolenkami a na přechodnou dobu do roku 2020 budou dostávat 85 procent povolenek zadarmo a nakupovat budou muset jen 15 procent.
Povinnost se bude vztahovat nejen na evropské letecké společnosti, ale na všechny, které svůj let na evropském letišti začínají nebo končí, tedy například i na asijské nebo americké společnosti.
O soudním rozhodnutí o letecké dopravě v EU mluvil na Rádiu Česko bruselský zpravodaj Českého rozhlasu Pavel Novák
Můžeme tedy čekat, že se od ledna zdraží letenky. Letecké společnosti cenu za nákup povolenek zahrnou do cen. Podle propočtů EK by mohla cena letenek vzrůst asi o dvě až dvanáct eur, tedy maximálně o 300 korun. Po roce 2020, kdy už nebudou znečišťovatelé dostávat část povolenek zdarma, ale může být nárůst vyšší.
Pokud jde o oxid uhličitý, který hlavně způsobuje oteplování, letecká doprava se na jeho produkci podílí celosvětově asi třemi procenty. Jak roste letecká přeprava, roste i množství emisí. Povolenky mají letecké společnosti a výrobce letadel nutit k omezování zplodin z leteckého paliva.
Na tomto soudním sporu je zvláštní, že ho ani nevyvolaly evropské aerolinie. Žalobcem byla Americká asociace letecké dopravy jménem amerických leteckých společností, třeba United, Continental a American Airlines. Ty podaly žalobu u britského soudu, že se směrnice nemůže vztahovat na lety mimo EU. Podle nich to porušuje zvykové a smluvní mezinárodní právo. Soudní dvůr EU měl rozhodnout, jestli směrnice platí. Rozhodl, že neporušuje ani Chicagskou úmluvu o civilním letectví ani mezinárodní zvykové právo, které například říká, že se nedá omezovat svrchovanost států nad jejich vzdušným prostorem.
ČTĚTE TAKÉ: EK možná sníží počty emisních povolenek
Americkým leteckým společnostem na unijní směrnici nejvíc vadilo to, že musejí platit nejen za přelet nad územím EU, ale za celý let například z USA do Paříže.
Soudní dvůr řekl, že unijní politika v oblasti životního prostředí si klade za cíl vysokou míru ochrany. Unie si může stanovit podmínky pro provoz obchodní činnosti na svém území, tedy i letecké dopravy, a její provozovatelé musejí dodržovat daná kritéria.
Povinnost kupovat si emisní povolenky se nebude vztahovat na spoje přelétávající i nad územím členských států, například z USA do Moskvy. Jakmile se ale taková letadla dostanou na zem, budou fyzicky v jurisdikci Unie, a budou si muset povolenky kupovat.