Pilotům kvůli koronaviru hrozí, že nenajdou práci. Výcvik v Česku je přitom stojí asi dva miliony korun

Zhruba dva roky trvá výcvik pilotů dopravních letadel. Částka, kterou si uchazeči musí vyhradit, se pohybuje kolem dvou milionů korun. V současné době ale hrozí, že ti, kteří dokončují pilotní výcvik, nenajdou v oboru uplatnění. Letecké společnosti po celém světě totiž v důsledku koronavirové pandemie a omezení letů naopak propouštějí svoje zaměstnance.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Začínajícím pilotům kvůli koronaviru hrozí, že nenajdou uplatnění. (ilustrační foto) | Zdroj: Pixabay

„Pilotem dopravního letadla jsem se rozhodl stát, protože to byl odjakživa můj sen. Ta budoucnost se nám zhroutila před očima. Ale nelze se tomu úplně poddávat,“ říká Radiožurnálu Marek Matúš.

S pilotním výcvikem začal v roce 2018. K jeho dokončení mu chybí posledních pár měsíců: skončit by měl v říjnu letošního roku.

„Každopádně, co je asi jasné, s čím jsme se všichni smířili, že po našem výcviku to nebude tak, jak bylo plánováno. Že půjdeme přímo na tu pravou pilotní sedačku a přímo budeme dopravními piloty. Doufáme, že se ten sektor civilního letectví obnoví a ty příležitosti zase přijdou.“

Přehrát

00:00 / 00:00

Koronavirus dopadá i na piloty. Po dokončení výcviku totiž hrozí, že kvůli propouštění nenajdou uplatnění

Tréninkové centrum Czech Aviation Training center na pražské Ruzyni je nezvykle tiché. Kromě jednoho simulátoru jsou všechny stroje vypnuté. Situace diametrálně odlišná od loňského roku, který přinesl nárůst objemu letecké dopravy.

„Ke konci roku chybělo na světě asi 800 tisíc pilotů. Bylo potřeba je vyškolit, aby se mohlo létat v tom rozsahu, jak svět předpokládal. Pak přišlo to neštěstí a dneska je to v podstatě naopak. A 800 tisíc pilotů, když použiju stejné číslo, je v podstatě bez práce,“ říká vedoucí výcviku Vladimír Peroutka.

Propad příjmů

Výcvik pilota dopravního letadla trvá obvykle dva až dva a půl roku. Uchazeč za něj zaplatí kolem dvou milionů korun, upozorňuje Peroutka. „V České republice není výcvik pilota hrazený. Všechno si musíte hradit sám jako samoplátce. Velmi těžko se získávají i půjčky,“ podotýká.

Letecká doprava by se mohla do normálu vrátit koncem roku 2021, odhaduje tvůrce serveru Kiwi.com

Číst článek

Piloti, kteří dokončí výcvik a získají pilotní průkaz, ale v současnosti nemají vyhráno. Práci v oboru nejspíš neseženou. Třeba česká společnost Smartwings Group oznámila už na konci června, že propustí až 600 lidí: kromě pilotů půjde také o palubní průvodčí a další zaměstnance.

„Důvodem redukce pracovních míst je bezprecedentní situace v letecké dopravě v důsledku šíření koronaviru, která znamená dramatický propad v příjmech naší skupiny a vynucené snížení počtu letadel,“ pokračuje mluvčí firmy Vladimíra Dufková.

K podobným opatřením byly nuceny přistoupit také další letecké společnosti po celém světě. Německá Lufthansa před pár dny zveřejnila, že zruší pětinu vedoucích míst, tisíc míst v administrativě a na polovinu sníží investice do nových letadel.

Lucie Korcová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme