Letouny L-159 Alca konečně našly kupce

Aero Vodochody dnes dostaly dobrou zprávu. Úspěchem totiž skončilo jednání o prodeji letounů L-159 Alca, které mají bojové i tréninkové využití. Kontrakt byl klíčovým tématem současné návštěvy iráckého premiéra v Praze.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Letoun L-159 ALCA složený na kamionu

Letoun L-159 ALCA složený na kamionu | Foto: Michal Trnka

Česká republika se dohodla s Irákem na dodávce 28 letounů L-159 v dvoumístné verzi. Kontrakt má hodnotu zhruba 19 miliard korun. Je to zásadní obrat v dosud spíš smutném příběhu letounu s poetickým názvem Alca.

Je to určitě dobrá zpráva pro vodochodské Aero, které dostává velkou zakázku. Z těch 28 strojů jich 24 bude vyrábět. Armáda se ze svého majetku zbaví jen čtyř letadel, takže hangár ve Vodochodech se zakonzervovanými stroji se nijak výrazně nezmenší. Ve skladu jsou jednomístné verze, Irák žádá dvoumístná letadla.

Přehrát

00:00 / 00:00

Anabázi bitevníku L-159 popsal Jaroslav Skalický

Příběh začal v devadesátých letech, kdy se letadlo - coby pokračovatel legendárního Delfína - zrodil. Jenže L-39 Delfín - celkem továrna vyrobila skoro tři tisíce kusů - mířil povinně do armád Varšavské smlouvy, kdežto při nabízení Alky hrála roli konkurence.

Projekt nových cvičných bojových letounů L-159 měl být tehdy záchranou společnosti Aero Vodochody i jedním z pilířů českého zbrojního průmyslu. Armáda i výrobce předpokládali zájem o 200 kusů, v tom případě by se zaplatil nákladný vývoj.

Irák koupí 28 českých bitevníků L-159, většinu nových

Číst článek

Jediným zákazníkem se nakonec stala česká armáda, podepsala smlouvu o dodání 72 strojů, ale brzy zjistila, že jich tolik nepotřebuje, a ponechala si jen 24 letounů. Zbývající stojí zakonzervované ve vodochodském hangáru, armáda za to platí a stále se snaží letadla odprodat.

Nešťastný byl i vstup firmy Boeing do Aera v roce 1998. Boeing slíbil pomoc při pronikání na zahraniční trhy, kupce pro L-159 ale nenašel. Stát proto po několika letech strategické partnerství s Američany ukončil a v roce 2006 prodal Aero Vodochody investiční skupině Penta.

V několika případech už byl kontrakt na prodej L-159 na spadnutí, nic nakonec nevyšlo, armáda se zbavila jen pěti letadel, která vyměnila za jeden ze čtyř přepravních strojů CASA. Jedna L-159 se už ale do Česka vrátila jako kompenzace za nedostatky v dodávce letadel CASA na straně španělského výrobce.

Několik jednomístných letadel Aero přestavělo na dvoumístná. Irák je tak skutečně první zemí, která letadla koupí.

Jaroslav Skalický, mkp Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme