Levnější správu a údržbu dálnic zaplatí řidiči. Dálniční známky v roce 2014 nejspíš zdraží

Dálniční známka na příští rok stojí řidiče osobních automobilů 1500 korun. V roce 2014 by ale mohla zdražit o dalších 300 korun. Paradoxně kvůli tomu, že dojde ke změně, která má zlevnit správu a údržbu dálnic v České republice. Příspěvková organizace Ředitelství silnic a dálnic se má totiž postupně proměnit ve státní podnik a pak se stát akciovou společností.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nově otevřený úsek dálnice D1 u Bohumína

Nově otevřený úsek dálnice D1 u Bohumína | Foto: Martin Knitl | Zdroj: Český rozhlas

Ministerstvo dopravy se inspirovalo v Rakousku a na Slovensku, kde dálnice také spadají pod státní akciové společnosti. Nový státní podnik by podle serveru idnes.cz mělo ministerstvo založit už na začátku příštího roku. Jeho příjmem budou peníze z mýta a dálničních známek.

Ředitelství silnic a dálnic dosud není plátcem daně z přidané hodnoty. Jako státní podnik ale bude, a tak se nově k ceně dálniční známky bude započítávat i DPH. Při dnešní ceně ročních známek to znamená zdražení z 1500 na 1800 korun.

Přehrát

00:00 / 00:00

O plánech na přeměnu Ředitelství silnic a dálnic mluvil na Radiožurnálu Jaroslav Skalický

O přeměně se mluví už dlouho, teď tato organizace spolu s ministerstvem dopravy připravily první plán, který má jít do vlády. Navrhovatelé přeměnu zdůvodňují tím, že organizace je každoročně závislá výhradně na státním rozpočtu, a to neumožňuje lépe hospodařit s penězi. Nové uspořádání prý může uspořit stamiliony korun.

Teď například firma musí zadávat právní služby za drahé peníze soukromníkům. V novém uspořádání bude moci zvýšit platy vlastním lidem, kteří tuto práci budou dělat levněji. Má tak dojít k úspoře 100 až 200 milionů korun ročně.

Stát nyní za dálniční známky vybere ročně tři miliardy 800 milionů korun. Přeměna je pro stát zajímavá i tím, že pokud by bylo osmdesát procent kupujících neplátci DPH, stát by si na výběru daně polepšil o 600 milionů korun.

Navíc si rozdělením komunikací na dálnice a ostatní silnice vylepší i ukazatel svého dluhu. Mýto a známky totiž vynesou více než padesát procent nákladů na údržbu a provoz, závazky nového Ředitelství silnic a dálnic se tak nebudou zahrnovat do státního dluhu.

Jaroslav Skalický Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme