Lidé budou o Vánocích šetřit. Může za to krize
Obchodníci tak jako každý rok chystají obchodníci vánoční výzdobu a sortiment dárků s velkým předstihem, aby zákazníky nalákali dřív než konkurence a zvýšili tak své tržby. Letos ale bude boj o zákazníky zuřivější než obvykle, lidé se totiž chystají na dárcích šetřit, a to se může stát mnohým obchodům osudné.
Méně zákazníků, menší tržby a existenční problémy. To jsou ve zkratce potíže mnohých obchodníků. Podle výzkumu firmy Unilever jim nepomohou ani letošní vánoční svátky. Lidé budou na dárcích zřejmě šetřit ještě o něco více než loni. Podle výzkumu tak lidé najdou pod stromečkem méně dárků, které však budou pečlivěji vybírané.
Regionální manažer byznys analýz Unileveru Petr Hantych se domnívá, že by se neochota lidí utrácet vysoké částky za více dárků mohla citelně dotknout všech obchodníků.
"Lidé letos plánují utratit zhruba 3100 korun na člena domácnosti, což je v porovnání s loňskem o 600 korun méně. Tento trend ovšem pokračuje už druhým rokem, takže to pro obchodníky může být značně problematické," řekl Hantych Rádiu Česko.
Částečně by ovšem obchodníkům mohly pomoci slevy, které jsou tradičním lákadlem zákazníků, jenž se snaží ušetřit. Zákazníkům často ani nezáleží na artiklu, který si kupují, ale na faktu, že je tato koupě výhodná. Průzkum navíc potvrzuje, že špatná ekonomická situaci prodeji ve slevě ještě více pomáhá.
"Slevy jsou určitě v současné době pro zákazníky důležité. A to proto, že uvažují v době krize mnohem racionálněji a dívají se na hodnotu, kterou za své peníze dostávají," míní Hantych.
Na jídle Češi šetřit nebudou
O své tržby se podle všeho nemusejí bát obchodníci s potravinami. Zatímco dárků bude méně, výdaje za štědrovečerní a silvestrovskou večeři podle průzkumu neklesnou.
Lépe na tom budou také obchody s luxusnějším zbožím. Z průzkumu totiž rovněž plyne, že nejvyšší příjmová skupina nebude letos příliš šetřit. Naopak nejvíce sníží výdaje za dárky lidé s nejnižším příjmem.
Finanční krize podle Unileveru naučila zákazníky dárky lépe vybírat a plánovat jejich nákup, potažmo se zamýšlet nad jejich hodnotou.