Lidé nespokojení s operátory vypnuli na dvě hodiny své mobily
Nespokojení zákazníci mobilních operátorů připravili na dnešní odpoledne bojkot jejich služeb. Podle organizátorů jsou ceny za hovory, SMSky a přenosy dat v České republice nejvyšší v celé Evropě, a proto chtějí demonstrativně na dvě hodiny své mobily vypnout.
S identitou organizátorů je to trochu složitější, protože akci zorganizovali přes Facebook a zůstávají ve virtuální anonymitě.
Jan Herget s příspěvkem o akci bojkotu mobilních operátorů ve vysílání Víkendového Radiožurnálu
Co se týče cen, tak o tom srovnání v rámci celé Evropy mluvil v pátečních ozvěnách dne Předseda rady Českého Telekomunikačního Úřadu Pavel Dvořák:
„Záleží na tom, jak se podíváte na ty ceny. Podle expertýz pro OECD jsou ceny skutečně vyšší, když se vezmou tarify.“
Podle Evropské komise jsme na průměrné ceně jako zbytek Evropy, říká Dvořák. A stejný názor mají na výši cen i tři hlavní operátoři.
Zástupci T-Mobilu, Vodafonu i Telefónicy O2 si z této akce celkem nic nedělají a neočekávají, že by se nějak výrazně projevila. Počínání zákazníků je mrzí, ale oponují tím, že své služby každoročně snižují.
Martina Kemrová z T-Mobilu vidí příčinu nespokojenosti i v tom, že jsme si zkrátka na telefonování příliš zvykli:
„Žijeme v zemi, kde komunikace byly dříve něčím výlučným - telefonní přípojku neměl každý, mobilní telefon teď má každý, nejlépe dva. Najednou to lidé vnímají jako něco, na co mají právo. Kdykoliv, kdekoliv a nejlépe zdarma.“
Ve výzvě se dále píše, že Český telekomunikační úřad prý nadvládě tří velkých operátorů nad českým trhem nečinně přihlíží a jejich postupy dokonce obhajuje a podporuje.
To z části připouští i Luděk Vokáč ze serveru Mobil.cz a myslí si, že úřad by operátory mohl regulovat aktivněji:
„Telekomunikační úřad kromě svých běžných pravomocí a zákonných procedur má i jiné možnosti, jak na operátory tlačit a těch nevyužívá. Úřad může s operátory vyjednávat, handlovat svým způsobem: o frekvenčních přídělech, jak tomu bylo v roce 2009, kdy bez jakýchkoliv okolků zbylé frekvence pro provoz mobilních sítí rozdělil mezi stávající operátory bez toho, aniž by na ně vyvíjel jakýkoliv tlak.“
Třeba T-mobile už podobný projev nespokojenosti svých klientů v minulosti zažil. V roce 2003 si tisíce nespokojených zákazníků vypnuly mobil na celý den. Ale ani tato akce neměla žádné větší dopady na tržby operátora.