Pryč s jednorázovými plastovými výrobky. První řetězce vyřazují z prodeje příbory či brčka

Řetězce Lidl a Kaufland v Česku vyřadí z prodeje do konce příštího roku jednorázové plastové výrobky jako brčka, kelímky, talíře a příbory na jedno použití či vatové tyčinky do uší obsahující plast. Místo nich nabídnou výrobky z alternativních a recyklovatelných materiálů. K podobnému kroku se na začátku června přihlásil i nábytkářský řetězec IKEA.

Praha (Aktualizováno: 13:53 4. 7. 2018) Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Plastové příbory. Ilustrační foto.

Plastové příbory. Ilustrační foto. | Zdroj: Fotobanka Profimedia

V dalším kroku plánuje Lidl rušit i používání jednorázových plastových příborů a brček u čerstvých potravin a nápojů určených k okamžité spotřebě.

„Naše strategie v oblasti plastů má jasný cíl - plastům se chceme vyhýbat, snižovat jejich množství a recyklovat je. Vyřazením jednorázových plastových výrobků z naší nabídky přispějeme ke snížení jejich používání,“ uvedl jednatel Lidlu Michal Farník. 

IKEA chce do dvou let skončit s jednorázovými plastovými výrobky. Alternativu hledá třeba pro brčka

Číst článek

Lidl již na jaře oznámil, že do roku 2025 sníží množství plastů u zboží svých privátních značek o pětinu. Stejný plán potvrdil ve středu Kaufland, který patří také pod německou skupinu Schwarz. Zároveň do roku 2025 nabídne veškeré produkty svých vlastních značek jedině v recyklovatelných obalech. „Již dnes snižujeme počet různých plastových obalů. Jedním z příkladů jsou K-Bio-banány, které nejsou baleny v plastových sáčcích, ale opatřeny papírovou páskou. Jen tímto uspoříme ročně přibližně 32 tun obalů,“ uvedla mluvčí Renata Maierl.

Příští rok Kaufland stáhne z prodeje například plastové vatové tyčinky, které nahradí ekologickou alternativou. To samé platí pro plastová brčka a jednorázové plastové nádobí.

Také Tesco nyní reviduje používané obalové materiály v Česku. Vedení britského řetězce v Londýně v květnu oznámilo, že do příštího roku odstraní z prodeje ty obaly, které je obtížné recyklovat. Chce také, s pomocí tamní vlády, vytvořit uzavřený systém pro recyklaci obalů.

„Jsou samozřejmě rozdíly v recyklační infrastruktuře mezi ČR a Velkou Británií, což znamená, že vše potřebujeme uzpůsobit místním poměrům. Ihned po té, co dokončíme revizi aktuálního stavu, budeme jednat i s našimi dodavateli,“ uvedl mluvčí Václav Koukolíček.

Hledání alternativ

Obchody Albert nyní jednají s dodavateli a například pro plastová brčka hledají přírodní či papírové alternativy, to samé se týká party sortimentu, který by měl být postupně nahrazen ekologickými variantami. V uplynulých týdnech firma také obnovila certifikaci ISO 14000 na systémy environmentálního managementu, což znamená, že prodejny mají propracovaný systém předcházení vzniku odpadů i jejich snižování.

IKEA do roku 2020 ukončí prodej plastového zboží na jedno použití. Firma v červnu oznámila, že v budoucnu hodlá vyrábět jen takové produkty, které bude možné opravit, znovu prodat nebo recyklovat.

Švédský řetězec navázal na nedávné rozhodnutí Evropské komise, která ve snaze lépe chránit životní prostředí a omezit znečištění oceánů navrhla zákaz jednorázových plastových brček, nádobí, balonků i některých dalších plastových výrobků na jedno použití.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme