Mají velké automobily v Americe odzvoněno?

Slavný americký automobilový průmysl zažívá těžké časy. Nových aut se prodává nejméně za posledních 27 let, dvě velké americké automobilky už zbankrotovaly. Nejhůř jdou na odbyt velká auta s vysokou spotřebou, která jsou pro Ameriku do značné míry typická. Znamená to konec tradičních korábů amerických silnic? Zpravodaj Českého rozhlasu Vít Pohanka se na to ve Washingtonu ptal hlavního ekonoma americké Národní asociace prodejců aut Paula Taylora.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Boční pohled

Boční pohled | Foto: Ford

Američané už o velká auta nestojí tak jako dřív. Týká se to hlavně sportovních užitkových vozů, známých pod zkratkou SUV. Paul Taylor ovšem varuje před přehnaným zjednodušováním.

Prodej všech typů aut klesl. Ale v případě SUV - terénních aut postavených na nákladním podvozku - je to o 46 procent. Malých aut se prodalo o 37 procent míň.

Ale pak je tu relativně nová kategorie vozů CUV, jinak crossover. Jsou podobně velké jako SUV, ale mají nižší spotřebu.

Prodej crossoverů klesl jen o 26 procent. Tenhle praktický kompromis vyráběný jako sedan, ale nabízející víc prostoru a využití pro různé účely, tak získává stále větší podíl na trhu.

Velká auta ze silnic tedy neubývají tak, jak by se mohlo zdát při zběžném pohledu na prodejní statistiky. Navíc, Spojené státy americké jsou veliká země a prodejní trendy jsou výrazně jiné v různých regionech.

Ve venkovských oblastech na jihovýchodě a středozápadě tvoří až 70 procent podílu všech prodaných vozů velká auta. Tradiční americké značky takzvané detroitské trojky, General Motors, Ford a Chrysler, tam mají podstatně větší zastoupení, než na východním nebo západním pobřeží USA. Tam jsou populárnější zahraniční auta jako Toyota nebo Volkswagen. Právě venkovské státy se přitom dostanou z ekonomické krize podle očekávání rychleji. Takže tradiční detroitské automobilky se mohou těšit na zlepšení prodeje dřív než všechny světové značky třeba v Kalifornii.

Ale co cena benzínu? V posledním roce sice zaznamenala velké výkyvy v závislosti na poklesu cen ropy. Po rekordních čtyřech dolarech za galon, v přepočtu asi dvaceti korunách za litr, klesla na podzim na méně než polovinu. Už zase ale stoupla a o jejím dlouhodobém růstu pochybuje málokdo. Podle Paula Taylora je to samozřejmě velmi důležitý faktor, ale není jediný.

Američané cenu benzínu neignorují. Počítají s ní velmi opatrně v kalkulaci, když se rozhodují, jaké auto si koupí. Ale berou v úvahu i jiné věci: Kolik za auto zaplatí, kolik bude stát pojistka a co od auta očekávají. Obvykle chtějí auto, ve kterém může jet celá rodina na dovolenou. Takže si ho vyberou podle toho, jestli dokáže splnit všechny jejich potřeby a zároveň má rozumnou spotřebu v závislosti na ceně benzínu.

Právě takovou typickou kombinaci vlastností jim nabízejí zmíněné crossovery a jejich podíl na trhu roste. Předpovídat, že velká auta mají v Americe definitivně odzvoněno, je proto nepřesné.

Vždycky se najdou Američané, kteří mají velkou rodinu a potřebují do auta posadit šest lidí. A ti si budou stále kupovat velké sedany, crossovery nebo minivany. Zvlášť v případě, když sportují v přírodě a o víkendu jezdí na venkov.

Slova Paula Taylora, hlavního ekonoma americké Národní asociace prodejců aut zaznamenal ve Washingtonu zpravodaj Českého rozhlasu Vít Pohanka.

Vít Pohanka, Miroslav Panuška Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme