Majitel Eurovie odmítá komentovat zvlněný úsek dálnice D47

Český stát je ve sporu se stavební společností Eurovia kvůli nekvalitně provedené výstavbě části dálnice D47 na severu Moravy. Eurovia je součástí velké francouzské skupiny Vinci. Ta zatím nehodlá případ komentovat a odkazuje na zástupce Eurovie v České republice. Jaké je postavení této společnosti ve Francii a jak hodnotí spor francouzští novináři?

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Zvlněná dálnice D47 na Ostravsku

Zvlněná dálnice D47 na Ostravsku | Zdroj: ČTK

Francouzské dálnice jsou od roku 2005 privatizovány a akcionářům společností, které je vlastní, přináší slušné zisky. V porovnání s Německem, které disponuje 13 tisíci kilometry dálnic, jich má Francie 9 tisíc a každoročně provoz na nich přináší osm miliard eur, což je téměř o polovinu více než v Německu.

Právě Vinci je jednou z hlavních společností, které výstavbu a rekonstrukce dálnic zajišťují. A přestože se ani tato společnost nevyhnula během let mírným potížím či skandálkům, hlavně v souvislosti s astronomicky vysokými odměnami pro své vedení, tak co se kvalit komunikací spravovaných Vinci týče, během posledních let žádná kritika na adresu společnosti nezazněla.

„Dálnice jsou tady ve výborném stavu, ale zároveň jsou velmi drahé. Co se týče kvality dálnic, tak není možné Vinci ani jiným společnostem v tomto směru nic vyčítat,“ tvrdí novinář a spisovatel Nicolas Beau, který pracoval pro Le Monde, jako investigativní reportér pro známý satirický týdeník Canard enchainé a od roku 2007 je šéfredaktorem internetové verze časopisu Bakchich.

Přehrát

00:00 / 00:00

Jaké je postavení firmy Vinci ve Francii, jak vypadají dálnice v této zemi a jak hodnotí spor francouzští novináři, zjišťoval spolupracovník ČRo Jan Šmíd

Podobný pohled má i šéfredaktor politického týdeníku Marianne Jean-Claude Jaillette. „Kvalita dálnic je u nás velmi dobrá, to se všeobecně ví. Dokonce čísla o bezpečnosti silničního provozu ukazují, že na těchto dálnicích je až sedmkrát méně nehod než na státních a regionálních komunikacích. Takže pokud jedeme po dálnici, můžeme se cítit v bezpečí.“

Právě Jaillette napsal na přelomu října a listopadu velký článek s titulkem „Skandál kolem dálnic" v němž kritizuje to, že neustále roste výše mýtného, dokonce mnohem rychleji než inflace, a dálnice jsou tak velmi drahé. Ale to je asi tak jediné, co lze Vinci v souvislosti s jejich správou a výstavbou vytknout.

Ve Francii se o sporu zatím nepíše

Jak se může spor mezi Českou republikou a Eurovií Vinci, co by vlastníka této společnosti, dotknout? Záleží na tom, jakou publicitu by měl spor ve Francii. Zatím se o něm vůbec nepíše, což podle některých novinářů je způsobeno i tím, že o případu moc neinformuje tisková agentura AFP. Mluvčí Vinci Maxence Naouri spolupracovníka Českého rozhlasu Jana Šmída proto v reakci na komentář odkázal na mluvčí Eurovie v Čechách.

Na dotaz, zdali tak Vinci dává od celého případu ruce pryč, odpověděl, že nic takového neřekl. A na otázku, zdali může tento případ poškodit pověst skupiny i v samotné Francie, odpověděl, že to nehodlá komentovat.

'Problém spíše filiálky v Česku'

„Jak to může poškodit pověst Vinci, nedokážu odhadnout, je třeba zjistit, do jaké míry Vinci kontroluje své filiálky, kam až sahá její zodpovědnost. Ale zdá se mi, že je to spíše problém její filiálky než samotné skupiny,“ říká Jean Claude Jaillette z Marianne. Týdeník se podle slov reportérky Anne Dastakainové začne případem sám zabývat.

Nicolas Beau je však přesvědčen o tom, že se Vinci bude snažit od případu distancovat. „Potíže, které se objevily v souvislosti s výstavbou dálnice v České republice, mohou nepochybně poškodit pověst Vinci ve Francii, zvláště pokud se o tomto případu tady začne psát.“

„Ale zároveň bude pro Vinci snadné se obhájit s tím, že zodpovědnost leží na její filiálce, že se jedná o skupinu, která bez ohledu na určité propojení je autonomní. Takto se v minulosti hájily ve Francii velké společnosti s argumentem, že nemohou vše od začátku do konce kontrolovat,“ tvrdí Beau.

Jan Šmíd, mta Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme