Majitel Student Agency: Naše vlaky by mohly jezdit za korunu
Českem budou projíždět ostře sledované žluté vlaky společnosti Student Agency podnikatele Radima Jančury. Každý den by mělo být pod Krušnými horami vypraveno osm párů vlaků. Cena je závratná - 5 korun za jakoukoliv zpáteční jízdenku. Dlouho si ovšem cestující žlutých vlaků neužijí - maximálně do května.
Dopravní firma Student Agency, která provozuje takzvané "žluté autobusy" se pokoušela o vstup do oblasti vlakové dopravy neúspěšně již v několika krajích, ty ale nevypsaly výběrová řízení na dodavatele železniční dopravy a na zakázce se domluvily s Českými drahami.
„Omezení našich vlaků rozhodně není v technice, jakýkoli výrobce na světě nám dokáže vyrobit vlak, který by splňoval české normy. Ale tento problém je jen zástupný. Koneckonců i slavné pendolino nejdříve našim normám nevyhovovalo a až později se právě kvůli němu předpisy změnily,“ popisoval ředitel Student Agency Radim Jančura.
„Daleko horší je fakt, že v Česku neexistuje tržní prostředí. Je potřeba si uvědomit, že když cestující u nás zaplatí deset korun na jízdném, tak stát doplatí dalších zhruba dvacet korun na dotacích,“ doplnil Jančura.
Společnost Student Agency se rozhodla za svoji věc bojovat a připravila stížnost do Bruselu na kraje a celý systém regionální a dálkové dopravy v Česku.
„My chceme nejdříve lidi o celé záležitosti informovat a těsně před volbami pošleme podnět k Evropské komisy. V Bruselu chceme vysvětlit hlavně to, že České dráhy dostaly zakázku za 150 miliard bez výběrového řízení. Chceme tím dosáhnout toho, že Brusel donutí Českou republiku, aby s Českými drahami tuto smlouvu na deset až patnáct let zrušila. Kraje by se v tom okamžiku musely začít chovat tržně, čímž by podle nás ušetřily 22 miliard korun,“ vysvětlil ředitel Student Agency.
'Vylobované' dotace Českých drah
V tisku se psalo také o žlutých vlacích HighJet, které měly jezdit mezi Prahou a Ostravou, ty by neměly být dotované jako regionální spoje, a tudíž by hypoteticky neměla mít firma Radima Jančury problémy právě s krajskými úřady. Nabízí se tedy otázka, proč tyto vlaky ještě nejezdí?
„Linka Praha – Ostrava je u nás jediná, na které by se mohly uživit vlaky i bez dotací, to je pravda. Problém ale je, že si České dráhy vylobovaly dotování i těchto tratí. To znamená, že proti nám by jezdily IC a EC vlaky, které by byly takto podporovány, přitom v celé Evropě neexistuje dálková linka tohoto typu, která by dotace měla.“
„My prostě nejsme konkurenceschopni, nemůžeme bojovat s firmou, která má za kilometr dotace 100 korun, přičemž naše náklady jsou 120 korun, to zkrátka nejde. Kdyby naše společnost měla na vlakokilometr takovéto podmínky, tak bychom klidně mohli jezdit za korunu,“ uzavřel ředitel Student Agency Radim Jančura.
Vlaky Student Agency chtějí být tedy alternativou k současnému monopolu Českých drah. Problémem však je, že tuto a i další společnosti nechtějí do svého 'teritoria' České dráhy pustit nechtějí.
„Zdravá konkurence je vítána i na českých kolejích. Já osobně si myslím, že by to zkvalitnilo osobní dopravu zejména v regionech. Jde o kulturu cestování jako takovou. Ale pustit nové vlaky na koleje, je rozhodně složitější než na silnici. Žadatel musí splnit totiž splnit všechny požadavky drážního úřadu,“ řekl Bohumil Kubát z Ústavu dopravních systémů.
O výhodnějším a cenově i kvalitativně dostupnějším cestování vlakem hovořili v Ozvěnách dne Radim Jančura, ředitel společnosti Student Agency a Libor Joukl, náměstek kraje Vysočina pro dopravu.
„Důležitá je otázka bezpečnosti, ale to si myslím, že musí být v samotném zájmu žadatelů. Nevidím žádný důvod, proč by vlaky nových společností nemohly v Česku fungovat. Ale samozřejmě to budou mít těžší, protože České dráhy ovládají celou naši železniční síť,“ dokončil dopravní expert Bohumil Kubát.
Vysočina preferuje ČD
„My jsme podepsali 1. června loňského roku dohodu s Českými drahami, že pro nás budou jezdit za 59 korun za jeden vlakokilometr s tím, že nebudou zrušeny žádné vlakové spoje,“ řekl v Ozvěnách dne náměstek kraje Vysočina pro dopravu Libor Joukl.
České dráhy se prý na období 10 let zavázaly, že cenu 59 korun budou udržovat a že v rámci smlouvy kraji nakoupí nad rámec vlaků, které kraj bude nakupovat z regionálních operačních programů další čtyři vlaky.
Radim Jančura tvrdí, že České dráhy nejezdí za zmiňovanou cenu 59 korun, ale za 92 koruny. „Dohromady za rok 371 milionů korun vás stojí dotace Českých drah,“ vzkazoval Liboru Jouklovi.