Asijská ekonomika pandemii přestála mnohem lépe než zbytek světa. Daří se zde i českým firmám

Podle prognózy Světové banky letos průmyslový růst zemí jihovýchodní Asie nepřesáhne v průměru hranici pěti procent. I tak je to ale výrazně víc, než o kolik zřejmě poroste ekonomika států Evropské unie nebo USA. A na postupné oživení bohatého asijského trhu spoléhají i české firmy v tomto regionu.

Tento článek je více než rok starý.

Od stálého zpravodaje Kuala Lumpur Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Kuala Lumpur

Petronas Towers v malajské metropoli Kuala Lumpur | Zdroj: Profimedia

Zatímco Čína na rovinu říká, že své lockdowny protáhne minimálně do konce roku a čínští turisté se do světa podívají nejdřív na začátku toho příštího, lidnaté státy jihovýchodní Asie s početnou střední třídou začínají české firmy znovu zajímat.

Přehrát

00:00 / 00:00

Poslechněte si reportáž Davida Jakše

„Covid končí a my jsme se nadechli k nové etapě. Přidali jsme například patnáct dalších prodejních míst na různých místech v jihovýchodní Asii a dostali se do dalších, prestižních obchodních domů,“ řekl pro Radiožurnál Wael Refaea, obchodní zástupce tradiční české značky Dermacol v Kuala Lumpuru.

„Samozřejmě, že lidé svým způsobem v době covidu zchudli, ale střední třída naopak našetřila za tu dobu hodně peněz, je připravena je teď začít utrácet a to je šance pro každého, kdo tu podniká - včetně nás,“ dodal.

Na malajském trhu se Dermacolu dlouhodobě daří a muslimské ženy a dívky jeho výrobky po léta oceňují.

„Péče o pleť, o vlasy, ale i hezké oblečení je pro muslimské ženy tradičně velmi důležitá. Bez ohledu na to, že většina z nás halí alespoň část svého těla nebo obličeje. Já sama za tyto doplňky utratím každý týden asi 40 ringitů, což je necelých deset dolarů,“ řekla Radiožurnálu paní Šabjá z malajské metropole.

Některé firmy v Asii testují čtyřdenní pracovní týden. Zaměstnanci mají být efektivnější i radostnější

Číst článek

Podle firemního business plánu a bez ohledu na covid-19 jede i tradiční výrobce nemocničních lůžek a postelí, česká společnost Linet, jak potvrzuje její zaměstnankyně, slečna Melody Changová.

„Asie je pro nás jako obchodní region mimořádně důležitá. Bodujeme tady tím, že jednak jsme schopni uspokojit i velkou, masivní objednávku, ale stejně tak našemu zákazníkovi zajistíme i malou a speciální zakázku na míru,“ říká.

„Důležité je, že máme i svůj vlastní vývoj, díváme se hodně dopředu a snažíme se odhadnout, kam se naše odvětví bude vyvíjet. To má asijský zákazník rád, na to slyší,“ dodává.

Zatímco na přívaly zahraničních turistů musejí i vyhlášené turistické destinace jako Thajsko, Indonésie, Vietnam nebo Malajsie na několik příštích let zapomenout, pro domácí i zahraniční prodejce je stále zajímavější domácí střední třída.

Zdražování potravin i energií je v jihovýchodní Asii výrazně pomalejší než ve zbytku světa a peníze, které lidé neutratili během pandemie třeba za cestování, jsou pro domácí i zahraniční prodejce velmi zajímavé.

David Jakš Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme