Maloobchodní tržby klesly o 0,3 procenta, nejvíce prodejcům potravin

Maloobchodní tržby klesají, meziročně je to o tři desetiny procenta. Březnová čísla zveřejnil Český statistický úřad. Největší pokles zaznamenal prodej automobilů.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

u pokladny v supermarketu | Foto: Eva Odstrčilová

Na březnovém poklesu maloobchodních tržeb se podle analytika společnosti Home Credit Michala Kozuba projevilo jak to, že Češi víc šetří, tak i nižší počet pracovních dní v březnu.

„V březnu bylo o jeden pracovní den méně, a pokud bychom očistili maloobchodní tržby o tuto změnu, tak by vzrostly o 1,5 procenta. Ale pokud se podíváme na reálnou částku, kterou lidé nechali u obchodníků, a očistíme ji o inflaci, tak opravdu ten výsledek je negativní a je nižší o 0,3 procenta,“ uvedl Kozub ve Světě o jedné.

Březnový výsledek v oblasti prodeje automobilů je podle něj určitou anomálií zaviněnou velmi dobrými prodeji v loňském březnu, s nimiž se letošní výsledky srovnávají.

Přehrát

00:00 / 00:00

Březnové výsledky malooobchodních tržeb komentoval ve Světě o jedné analytik společnosti Home Credit Michal Kozub

„Bylo tam obrovské číslo prodejů automobilů, a tak přesáhnout ho v letošním roce bylo opravdu těžké. A i to způsobilo, že procentuálně ten výsledek je letos nižší,“ poznamenal analytik.

Pokles prodeje a tedy tržeb je ale podle něj letos patrný hlavně u potravin.

„Tam lidé šetří opravdu každou korunu a i na těch maloobchodních tržbách je to znát. V březnu tržby klesly o 2,1 procenta a to logicky nahrává těm prodejcům potravin, pro které je primární cena, ne kvalita.“

„I když Češi ve výzkumech tvrdí, že pro ně je při výběru potravin důležitá hlavně kvalita, když se podíváme do jejich nákupních košíků, vidíme spíše opak,“ podotkl Michal Kozub.

Koho březnová bilance naopak potěšila, jsou podle něj především prodejci elektrotechniky.

„Obecně, když si vezmeme nepotravinářské zboží, tak v březnu rostlo o 2,8 procenta. A právě u té elektroniky jsme dokonce viděli nárůst o 12,5 procenta, což je opravdu výborný výsledek.“

„Ale je zajímavé, že podobné výsledky jsme v loňském roce viděli například u prodeje v e-shopech, a tam je v letošním roce dynamika růstu opravdu menší, v březnu dokonce 1,1 procenta. Takže tam se zdá, že těch růstů opravdu už letos neuvidíme tolik,“ dodal analytik.

Ondřej Černý, mta Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme