Maloobchodní tržby meziročně poklesly o 3,6 procenta

Lidé v Česku kvůli krizi šetří čím dál tím víc. A to už patnáct měsíců po sobě. Potvrzují to výsledky šetření Českého statistického úřadu, podle kterého v lednu maloobchodní tržby v meziročním srovnání poklesly o 3,6 procenta.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Vozíky u supermarketu

Vozíky u supermarketu | Foto: cache.daylife.com

V porovnání s prosincem pak došlo na růst o pouhých 0,6 procenta. Je to ale pouze vlivem zvýšeného prodeje motorových vozidel. Naopak prodej nepotravinářského zboží se snížil. A to navzdory masivním výprodejům, které obchodníci na první měsíc roku nachystali.

„Pro ekonomiku to není dobrá zpráva. Útraty domácností se významným způsobem podílejí na celkové tvorbě HDP,“ uvedl na Rádiu Česko odborník na maloobchod ze společnosti PricewaterhouseCoopers Jan Bízik.

Podle analytiků stojí za slabými prodeji zejména stoupající nezaměstnanost a obavy domácností ze zhoršení finanční situace. „České domácnosti se vracejí více ke spoření. Očekávám, že dokud se neobjeví výrazné pozitivní signály o obracejícím se trendu nezaměstnanosti, tak domácnosti budou dál šlapat na brzdu a maloobchodní tržby růst nebudou nebo budou stagnovat,“ řekl Bízik.

Přehrát

00:00 / 00:00

V lednu maloobchodní tržby v meziročním srovnání propadly o 3,6 procenta, vyplývá z dat ČSÚ. Otázky pro odborníka na maloobchod ze společnosti PricewaterhouseCoopers Jana Bízika.

Maloobchodní řetězce podle něj udělaly spoustu opatření, aby se situací nějak vyrovnaly. „Hůře organizované řetězce budou pozici na trhu ale nadále ztrácet,“ upozornil.

Věrnostní programy

Čeští spotřebitelé podle něj v době krize stále častěji vyhledávají různé slevy, akční nabídky dodavatelů i řetězců. „Nicméně se projevuje to, že spotřebitelé se chovají lépe ve vztahu k supermarketům a některé diskontní řetězce zaznamenávají pokles obratu,“ přiblížil.

Do budoucna se podle něj budou stále častěji objevovat věrnostní programy některých řetězců, zejména v oblasti potravinového maloobchodu. „Je to oblast, kde mají řetězce spoustu rezerv. Musí se naučit s těmi programy pracovat,“ řekl Rádiu Česko Jan Bízik ze společnosti PriceWaterhouseCoopers Česká republika.

Roman Chlupatý, Katarína Brezovská, Václav Sochor Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme