Maloobchodní tržby pojedenácté za sebou klesly

Tržba maloobchodu v České republice v srpnu meziročně klesly o tři a půl procenta (bez sezónního očištění). Jak oznámil Český statistický úřad, snížily se tak už pojedenácté v řadě. Meziroční pokles se ale přece jenom trochu zmírnil. Největší díl na tom měl znovu prodej aut a nepotravinářského zboží.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Obchody v odbavovací hale

Obchody v odbavovací hale | Foto: Tomáš Adamec

V minulých měsících měli problémy hlavně prodejci luxusního zboží. To totiž podle analytiků většinou lidé v době krize přestávají nakupovat jako první.

Analytik Raiffeisen Bank Michal Brožka správně odhadl meziroční pokles o tři a půl procenta. "Při pohledu na střednědobý horizont je třeba říci, že údaje z maloobchodu jsou slabé a nějakou dobu ještě slabé budou."

Přehrát

00:00 / 00:00

Analytik ČSOB Petr a makléř společnosti Fio David Brzek ve vysílání Rádia Česko o poklesu maloobchodních tržeb

Jak Radiožurnálu potvrdil prezident Asociace hotelů a restaurací Pavel Hlinka, s problémy se setkávají i hoteliéři. Podle něj se na jejich tržbách nejvíc odráží pokles firemní klientely.

"Tito lidé nejvíc utrácejí a používají víc služeb než normální turista. Tento člověk těžko půjde koupit si víno do samoobsluhy, aby si ho večer vypil na pokoji. To jsou hlavní dopady, dokonce význačnější než to, že máme méně turistů. Na druhé straně každoročně máme čím dál víc volných pokojů k dispozici," říká hoteliér Pavel Hlinka.

S poklesem maloobchodních tržeb se zvýší nezaměstnanost

Analytik ČSOB Petr Dufek ve světle maloobchodních čísel vyjádřil souhlas s předpovědí, že nezaměstnanost v Česku dál poroste, možná překoná hranici deset procent, a taky dojde k propadu reálných mezd.

Klesající tržby v maloobchodu jsou podle Dufka problémem pro domácí firmy, které jsou na utrácení domácích i zahraničních spotřebitelů závislé. Jak řekl ve vysílání Rádia Česko, zvyšuje se i počet krachů a firem v bankrotovém řízení.

Podle analytika ČSOB Dufka spotřebitelská poptávka zůstane v příštím i přespříštím roce utlumená, dokud se spotřebitelé nezbaví úvěrů.

Makléř společnosti Fio David Brzek k tématu přidal pohled akciových trhů - lépe si vedou společnosti, které se zaměřují na běžnou spotřebu, horší je to se společnostmi v luxusní spotřební sféře nebo v bydlení a vybavení domácností.

Proto, pokud jde o možnou investiční příležitost, se investoři podle Brzka soustředí na společnosti, zaměřené na běžnou spotřebu.

Jde například o silné řetězce nabízející levné zboží, jako je Wal-Mart. To je podle makléře Brzka správný příklad, tomu krize neublížila.

Veronika Malá, Roman Chlupatý, Miroslav Panuška Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme