Maloobchodníkům se nedaří. Řada z nich asi zkrachuje

České maloobchody hlásí další nepovedený měsíc. Tržby jim v září v meziročním srovnání klesly o 0,5 procenta. Trh přitom v průměru čekal půlprocentní růst. Horší čísla hlásí většina druhů obchodů. Největší propad pak zaznamenali prodejci textilu a obuvi. V srpnu tržby ještě rostly o dvě a čtvrt procenta.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Obchod s elektronikou (ilustr. foto)

Obchod s elektronikou (ilustr. foto) | Foto: licence Creative Commons Attribution-ShareAlike 2.0, Mack Male

Lidé šetří. Obávají se dopadů dluhové krize v eurozóně, ale také hrozby nezaměstnanosti a snižování růstu mezd hlavně v nepodnikatelském sektoru. Odhodlání domácností šetřit se bude ještě zvyšovat, myslí si analytik společnosti Akcenta Miroslav Novák:

Přehrát

00:00 / 00:00

O vývoji maloobchodu mluvil na Rádiu Česko analytik společnosti Home Credit Michal Kozub

„Přispívá k tomu i psychologický faktor, kdy média každý den přinášejí stále dokola opakující se zprávy o dluhových problémech v Řecku, v eurozóně, o domácí restriktivní politice vlády, tedy o zvyšování DPH, poplatků u lékaře a tak dále.“

Nezaměstnanost v říjnu klesla na 7,9 procenta. Trh přitom očekával stagnaci. Podle analytika společnosti Home Credit Michala Kozuba to ale vliv na maloobchodní tržby mít nebude.

„Pokles nezaměstnanosti je opravdu překvapující, na druhou stranu spojovat to s maloobchodními výsledky je trochu komplikované, protože spotřebitelé reagují při svých nákupech nejen na svou současnou situaci, tedy jak se jim daří, zda nacházejí práci, či ne, ale zohledňují i své výhledy do budoucna. Tady si myslím, že budou jejich výhledy spíše negativní a to jak ve spojitosti s očekávaným růstem cen v důsledku změny DPH, tak obecně s ekonomickou krizí, objevující se v Evropě. Proto jejich výdaje, respektive maloobchodní tržby budou spíše nižší,“ říká Kozub.

Prodejům po internetu se ale i nadále daří. Lidé zde hledají nejnižší ceny a mají dojem, že zde nakoupí levně.

Kozub očekává, že by maloobchodníkům měly vylepšit tržby předvánoční nákupy: „Otázkou ale je, jak se Češi při svých nákupech zachovají. Jestli opravdu budou nakupovat před vánocemi, nebo budou čekat na povánoční slevy. To by větší nákupy přišly až po Vánocích, respektive v lednu.“

ČTĚTE TAKÉ: Nezaměstnanost mírně klesla, zřejmě ne nadlouho

„Podle našeho průzkumu si lidé jsou ochotni na vánoční dárky půjčit. Ochotu si půjčit deklaruje o dvě procenta více lidí,“ uvádí analytik.

Prognózy výhledu české ekonomiky nejsou podle České národní banky nijak růžové. Postupně se revidují na stále nižší čísla.

„Pro některé obchodníky to bude velmi těžké. Řada menších obchodů, které nejsou spojené v menších řetězcích, a nemůžou tak například využívat rozsáhlé marketingové akce, budou mít příští rok těžkosti. Pokud se jim letošní vánoční sezóna nevyvede, určitě se někteří z nich rozhodnou odejít z trhu a své obchody zavřít. Velké řetězce této situace spíše využijí. Na druhou stranu se řada řetězců zaměřuje na obchody menšího typu a dostávají se z velkých hypermarketů,“ dodává analytik Kozub.

Jitka Hanžlová, Roman Chlupatý, Jan Piroch Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme